Het jaar 2022 was het beste jaar in het bestaan van Machinefabriek Boessenkool. De machinefabriek, opgericht in 1902 en nu onderdeel van de Osse Group, behaalde een omzet van 8,2 miljoen euro.
Auteur: Rolf Elling
‘En dit resultaat komt na ruim twee COVID-19 jaren waarin we toch een beetje stilstonden qua omzet groei. Hier zijn we uiteraard erg content mee’, laat directeur-eigenaar Eelco Osse weten. Ook voor komend jaar ziet het er florissant uit. ‘Klopt, we zijn op diverse gebieden binnen de groep goed bezig. Zo gaat het laatste onderdeel voor de latexhandschoenenfabriek in Ghana binnenkort op transport. Hier moesten we de afgelopen periode nog diverse testen op doen, dit is nu gereed en kan naar Ghana worden getransporteerd.’ Ook liggen in de fabriek de laatste onderdelen voor de upgrade van de CERN deeltjesversneller LHC. ‘Dit was een hele fraaie order waar we ruim twee jaar aan hebben gewerkt.’
Spuitbussen
Het gaat ook goed met Despray, de installatie die spuitbussen recyclet. ‘Deze tak is met 300 procent gegroeid en het lijkt erop dat de markt nu eindelijk inziet hoe essentieel het is om spuitbussen te recyclen. Als je bedenkt dat er per jaar in ons land 200 miljoen spuitbussen worden verkocht, waar we hier in Almelo slecht een gering percentage zelf van recyclen – circa drie miljoen spuitbussen per jaar – met het terugwinnen van metaal, laag calorisch brandstof en hoogwaardige brandstof van deze laatste bijvoorbeeld circa 1.500 liter LPG per week. Het CO2-probleem in de agrarische sector is in vergelijking met de milieu-impact van 200 miljoen spuitbussen per jaar slechts een schijntje.’ Osse denkt dat het besef hiervoor nog wel komt, maar door de onbekendheid van de inhoud en vooral van het restant in de spuitbus, is er te weinig belangstelling voor. ‘Het wordt nog te vaak als lege verpakking bestempeld, hetgeen feitelijk niet juist is aangezien de inhoud veelal nog ruim 25 procent is. In andere landen zijn ze hier verder mee, zo hebben we de meeste Despray-units verkocht aan Amerika. Daar is de ‘markt’ van spuitbussen uiteraard vele malen groter.
Nieuwe spuitbussen
Osse stoort zich overigens wel aan de vele vrachtwagens vol met nieuwe spuitbussen die ze bij het bedrijf verwerken. ‘Dit is echt heel apart. Dozen vol met nieuwe, ongebruikte spuitbussen met verf, vloeistoffen en noem het maar op. Deze komen van bedrijven die overstappen naar een andere leverancier. Die wil dan de bussen van de concurrent uit de schappen hebben, waardoor dat product het destructietraject in moet. Hier zit nog veel mogelijkheid in de keten tot verbetering.’
Het teruggewonnen LPG is nu nog lastig herbruikbaar, maar als het aan Osse ligt, wordt dit gas binnenkort gebruikt om het pand mee te verwarmen en de poedercoatoven mee te verwarmen. De aanvraag hiervoor ligt nu bij de betrokken instantie en ik verwacht binnenkort een vergunning voor te krijgen. Dan kunnen we gedeeltelijk van het gas af. En zodra we de geplande uitbreiding realiseren waarschijnlijk zelfs helemaal. De overige materiaal stromen zoals de metalen en vloeistoffen hebben al wel een hergebruik bestemming’
Een nieuwe ontwikkeling heeft Osse in de agrarische sector. ‘De elektrische trekker hebben we nu voorzien van zonnepanelen waardoor deze helemaal klimaatneutraal is geworden. De eerste testen hebben we in Drenthe gedaan deze zomer en waren zeer positief, het succes daarvan bleef ook in Duitsland niet onopgemerkt en heeft zelfs de Duitse televisie bereikt.’
Vliegwiel
Tenslotte de vliegwielen (KINEXT opslagtechnologie) voor tijdelijke opslag van energie, frequentiesturing en stabilisering van bijvoorbeeld het openbare elektriciteitsnet. Dit valt onder het bedrijf S4 Manufacturing, 50 procent van de aandelen zijn van Osse Holding en de andere 50 procent van S4 Energy. De vliegwielen worden hier gemaakt en ook hiervoor geldt dat dit meer bekend zou moeten worden in de markt. Maar zo langzamerhand begint ook dit product te lopen. Zeker nu CCI vanaf begin dit jaar een meerderheidsbelang heeft verworven in S4 Energy waardoor er een kapitaalinsectie is gerealiseerd. Bovendien heeft CCI de ambitie om in de komende vijf jaar circa 300 vliegwielinstallaties te produceren en in de markt wegzetten.’