3Dealise gebruikte een twee-staps-proces om dergelijke grote objecten te produceren. Eerst print een gigantische 3D-printer een zandvorm voor metaalgieten. Zandvormen kunnen als Lego-blokken gestapeld worden om nog grotere vormen te maken. Het gebruik van 3D-printen in deze stap maakt ‘vormvrijheid’ mogelijk, een van de grote voordelen van 3D-printen.
Vervolgens werd met behulp van de 3D-geprinte zandvorm een metalen gietstuk gemaakt. Deze tweede stap gebruikt een traditioneel gietproces, en daarmee wordt hoogwaardig materiaal met bekende materiaaleigenschappen geproduceerd, dat zo nodig voorzien kan worden van een materiaal certificaat zoals Lloyds 3.1.
Rinus Roelofs noemt zichzelf een ‘digitaal beeldhouwer’: hij creëert beeldhouwwerken op een computer. Roelofs is al meer dan 20 jaar een pionier op dit vlak. Hij is ook een wiskundige, en zijn creaties zijn geïnspireerd door wiskundige structuren.
Veel van Roelofs ideeën zijn geometrisch zo complex, dat deze moeilijk praktisch realiseerbaar zijn, zeker met traditionele productiemethoden. Roelofs was een vroege gebruiker van 3D printen voor zijn werk. De meeste 3D-printers zijn echter niet in staat objecten te produceren die groot en stevig genoeg zijn voor publieke opstelling in de openlucht, zoals in een museumtuin.
3Dealise, het industriële 3D-print en 3D-engineering bedrijf, werkt al enige tijd samen met Roelofs om zijn ideeën tot leven te brengen. 3Dealise heeft eerst 400 mm hoge prototypes van twee ontwerpen gemaakt voor Roelofs, om te tonen wat er mogelijk is. Toen werd de uitdaging aangegaan om een 2,3 meter hoge ‘knoopzuil’ voor Roelofs te maken. De vorm werd door Roelofs omschreven als ‘een buis die in de knoop zit, op een onconventionele manier’.
‘Ik had de idee voor dit kunstwerk al heel lang, en pas eind jaren ’90 was de software hoogwaardig genoeg om het te kunnen ontwerpen. Sindsdien heb ik geprobeerd het ook te realiseren, en dat was niet eenvoudig. Eerst heb ik een versie gemaakt met digitaal gezaagde plakken hout. Een kleine versie in kunststof 3D printen werd enkele jaren terug mogelijk, en nu is er voor het eerst een levensgrote versie zoals het stuk bedoeld was’, aldus kunstenaar Rinus Roelofs in een toelichting op zijn kunstwerk.
Volgens directeur Roland Stapper van 3Dealise is deze nieuwe technologie om twee redenen belangrijk. ‘Allereerst toont het aan dat ‘ontwerpvrijheid’ beschikbaar is voor grote objecten, zoals dit 2,3 meter hoge kunstwerk. 3D printen wordt vaak geassocieerd met relatief kleine stukken, maar de voordelen zijn evengoed beschikbaar voor grote delen. Een universum van nieuwe ontwerpmogelijkheden wordt hiermee geopend voor kunstenaars en ontwerpers. Ten tweede, omdat deze technologie in staat is om grote metalen objecten te maken, is aangetoond dat structureel stevige en vandaalbestendige objecten kunnen worden gemaakt met 3D printen. Dit is essentieel voor opstelling van kunstwerken in de openlucht’, aldus Stapper.
RapidPro duurt nog tot en met 3 maart 2016 .
De ‘knoopzuil’ en de grote 3D-zandvormprinter bij 3Dealise.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…