5 redenen waarom het einde van het jaar het beste moment is om machines te verkopen

Geschreven door Partner

Waarom is juist het einde van het jaar een ideaal moment om ongebruikte machines te verkopen? Behalve belastingtechnische en boekhoudkundige voordelen biedt juist nu verkopen de kans om ruimte en budget voor investeringen in het nieuwe jaar vrij te maken. En daar komt bij: de sterke marktvraag aan het einde van het jaar maakt het gemakkelijker om op korte termijn kopers te vinden en aantrekkelijke prijzen te bereiken.

Het einde van het jaar is voor veel bedrijven de tijd om de balans op te maken en beslissingen voor het komende jaar te nemen. Zoals beslissingen over ongebruikte machines uit het machinepark. Juist nu is het ideale moment om ongebruikte machines te verkopen – en daar zijn vijf goede redenen voor.

Reden 1: Profiteren van belastingvoordelen

De verkoop van machines nog voor het nieuwe jaar kan niet alleen helpen om de belastingdruk te verlagen, het schept ook specifieke afschrijvingsmogelijkheden. Vooral industriële bedrijven kunnen zo hun uitgaven optimaliseren door winsten en verliezen strategisch te verrekenen in het lopende jaar. Dit schept een goede uitgangsbasis voor de investeringsplanning in het nieuwe jaar.

Reden 2: Balans van het aflopende jaar verbeteren

Het verkopen van ongebruikte machines maakt kapitaal vrij en verkleint het machinepark – dat is bijzonder waardevol voor producerende bedrijven met een groot machinebestand. Door deze stap te nemen wordt de balans slanker, komen liquide middelen vrij en ontstaat een solide financieel uitgangspunt voor de jaarrekening.

Reden 3: Ruimte maken voor moderne techniek in het nieuwe jaar

Machines die niet meer actief worden gebruikt, nemen waardevol bedrijfsoppervlak in. Door te verkopen kunnen bedrijven ruimte creëren voor moderniseringen en productieomschakelingen in het nieuwe jaar.

Reden 4: Budget voor nieuwe aankopen

Door overtollige machines te verkopen komt budget vrij voor nieuwe investeringen. Want concurrentievaardige bedrijven plannen nu al hun investeringen voor het komende jaar.

Reden 5: Voordelige marktomstandigheden voor verkopers

Juist tegen het einde van het jaar neemt de vraag naar snel beschikbare machines toe, omdat veel bedrijven hun resterende budget nog willen inzetten voor investeringen. Gebruikte machines hebben als voordeel dat ze direct beschikbaar zijn, terwijl nieuwe machines vaak besteld en vervolgens geproduceerd moeten worden. Bedrijven die op korte termijn willen investeren, richten zich daarom ook gericht op de markt voor gebruikte machines. Door de hogere vraag is het einde van het jaar dus het perfecte moment om machines met winst te verkopen.

Daarvoor is een partner met voldoende bereik nodig. De veilinghuizen Surplex en Troostwijk werken als krachtig team samen op het Europese vaste land. Zo profiteren de kopers van het grootste kopersnetwerk in de regio – van metaal- en houtbewerking en van bouwmachines tot landbouw, levensmiddelen, farmacie, transport en logistiek.

Afbeelding 1
Door overtollige machines aan het einde van het jaar te verkopen komt budget vrij voor investeringen in de toekomst.
(© Surplex).

Afbeelding 2
De industriële veilinghuizen Surplex en Troostwijk hebben het ideale kopersnetwerk voor Europese bedrijven die hun machines willen verkopen.
(© Worradirek /Shutterstock.com).

Over Surplex

Surplex is al 25 jaar een van de toonaangevende Europese industriële veilinghuizen en handelt wereldwijd in gebruikte machines en bedrijfsinrichtingen. Op het 18-talige veilingplatform Surplex.com zijn meer dan 125.000 klanten geregistreerd. De onderneming, gevestigd in Düsseldorf, heeft kantoren in veel Europese landen ‒ waaronder Spanje, Italië en Midden-Europa. Ruim 200 werknemers bieden een complete service in 20 talen.

In augustus 2024 werd Surplex onderdeel van TBAuctions, een toonaangevende multimerkengroep (Troostwijk Auctions, Klaravik, Surplex, Auksjonen, PS Auctions, British Medical Auctions, Vavato en Auktionshuset dab) en een digitaal B2B-veilingplatform. De hele groep ontvangt bijna 245 miljoen paginabezoeken per jaar, verkoopt ruim 2,1 miljoen activa, ontvangt biedingen van 700.000 bieders uit 175 landen, realiseert hamerprijzen van ruim 1,5 miljard euro en heeft bijna 1200 personeelsleden in dienst.

Contactpersoon
media
                       Dennis Kottmann     Head of Marketing        

+49 211 422737-28      dennis.kottmann@surplex.com
verkoop                   Gabriela Angelova    Head of Customer Care

+49 211 422737-0        info@surplex.com