In 2021 is een recordbedrag van € 7,8 miljard aan innovatieplannen van meer dan 20.000 Nederlandse bedrijven goedgekeurd. 97% daarvan behoort tot het mkb. Sinds de start in 1994 zijn nog nooit zoveel innovatieplannen goedgekeurd via de Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk (WBSO).
Met deze regeling van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) kunnen ondernemers meer onderzoek doen naar nieuwe innovaties en ideeën sneller ontwikkelen tot succesvolle producten en diensten. Minister Micky Adriaansens (EZK): ‘Door te innoveren kan Nederland voorop lopen in belangrijke wereldwijde ontwikkelingen als digitalisering en verduurzaming. En daar heeft Nederland ondernemers voor nodig. We ondersteunen met de WBSO innovatieve starters, mkb’ers en grootbedrijven die op zoek gaan naar hoe het beter en anders kan. Juist in economische lastige tijden moet je volop investeren in vernieuwende producten en diensten voor toekomstige banen en inkomsten. En dat doen Nederlandse ondernemers, mede dankzij deze regeling, meer dan ooit tevoren.’
Via de WBSO kunnen bedrijven een deel van hun loonkosten en andere noodzakelijke uitgaven voor het doen van onderzoek en ontwikkeling (R&D) verlagen. Uit de jaarrapportage FOCUS op speur- en ontwikkelingswerk 2021 blijkt dat bijna 139.000 innovatieprojecten (+3% ten opzichte van 2020) van bedrijven voor een bedrag van € 7,8 miljard zijn goedgekeurd. Het gaat om € 4,61 miljard aan loonkosten en € 3,15 miljard aan niet-loonkosten, een stijging van € 500 miljoen ten opzichte van 2020 . Zo konden ondernemers met behulp van de WBSO hun kosten voor onderzoek naar en ontwikkeling van innovaties met € 1,4 miljard verlagen. De regeling ondersteunde meer dan 91.000 hoogwaardige arbeidsplaatsen. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voert de regeling namens het ministerie van EZK uit.
Eén van de bedrijven die succesvol gebruik maakt van de innovatieregeling is Venturi uit Delft. Zij ontwikkelen een volledig elektrisch aangedreven vliegtuig dat geen CO2 uitstoot en stiller, veiliger en goedkoper is in onderhoud en reparatie dan de toestellen van nu. Het streven is dat het vliegtuig in 2027 passagiersvluchten kan maken (50 personen inclusief bagage) en meer dan duizend kilometer kan overbruggen.
De Nederlandse start-up Qlayers kan dankzij de WBSO-regeling robots ontwikkelen en bouwen die beschermende verflagen kunnen aanbrengen op grote oppervlakten van bijvoorbeeld windturbines, schepen en vliegtuigen. Het volledig automatisch werkende coatingsysteem kan moderne technieken zoals een haaienhuidstructuur produceren. Deze vermindert wrijving met wind of water en dat betekent dubbele winst: windmolens wekken meer energie op en voertuigen stoten minder CO2 uit.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…