Tijdens de vakbeurs MTMS in Brussel, zullen op de stand van Framo Morat Nederland speciale aandrijfcomponenten voor elektrische voertuigen centraal staan. Framo Morat speelt hiermee expliciet in op de snelgroeiende markt van zowel e-bikes, als elektrisch aangedreven (plug-in-hybrid) auto’s.
Daarnaast zal Framo Morat in Brussel een selectie presenteren van haar uitgebreide programma motorreductoren, lineaire aandrijvingen en aandrijfcomponenten met speciale vertandingen.
Aandrijfcomponenten voor e-Bikes
‘De markt voor zowel e-Bikes als elektrisch aandreven auto’s, zoals ‘plug-in-hybrids’, maar ook de volledig elektrische versies (Tesla, BMW), groeit snel’, zegt Marcel Perdon, sales director van Framo Morat Nederland over deze ontwikkeling. ‘Ook voor Framo is dit inmiddels een belangrijke markt. Zo produceren we al een paar jaar aandrijfcomponenten voor e-Bikes, waarin een combinatie van kunststof tandwielen en speciale, bijna ‘vingerfreesachtige’ edelstalen rotorassen wordt toegepast. Het tandwiel heeft een stalen kern. De vertanding en nauwkeurige boring daarvan worden door Framo uitgevoerd. Bij Franz Morat wordt hier door middel van spuitgieten vervolgens het tandwiel omheen gevormd.’
Elektrische auto
‘Een paar jaar geleden heeft Framo Morat van Continental, een grote mondiale toeleverancier voor de automotive industrie, opdracht gekregen voor de ontwikkeling en productie van een nieuw type rotoras voor de elektromotoren van een elektrisch aangedreven auto’, zegt Marcel Perdon. ‘De R&D teams van beide ondernemingen hebben hiervoor intensief samengewerkt met als resultaat dat hiermee een nieuwe generatie elektro-auto’s gebouwd kon worden. De nieuwe rotoras verzorgt in feite de koppeling tussen de elektromotoren en de wielen. Met een maximum toerental van 14.000 rpm en een koppel van 230 Nm liggen de specificaties op een dusdanig hoog niveau dat de speciaal vertande secties en de asgeometrie aan uitzonderlijk hoge kwaliteitseisen moeten voldoen. De know-how en honderdjarige expertise van Framo Morat leggen hiervoor de hechte basis en inmiddels zijn er al vele elektrische voertuigen met deze nieuwe as uitgerust. Op de MTMS in Brussel laten we een aantal markante voorbeelden zien van componenten voor e-drive techniek en zullen we ook een geavanceerde e-bike presenteren, waarin een as/tandwiel combinatie van ons wordt toegepast.’
Framo Morat, stand 384.