Een handelsbedrijf dat wil groeien moet op orde zijn. Je moet inzicht hebben in je bedrijf met de mogelijkheid om snel te acteren. De sleutel daartoe is automatisering, met 24/7 inzicht in de administratie, voorraadbeheer en logistiek. Drie tips over hoe je het bedrijf laat groeien.
1. Beslis met kennis van zaken
Weet wat er speelt
Plaats al je financiële, logistieke, klant- en productinformatie in één geïntegreerd systeem. Je vraagt dan in een handomdraai alle rapportages op die je nodig hebt. Dat geeft inzicht in prospects en klanten, omzet, winstmarges, voorraad, uitstaande facturen en cashflow.
Altijd en overal inzage
Zorg dat je je business altijd en overal bij je hebt. Dat kan met een softwarepakket dat in de cloud werkt. Je hebt belangrijke bedrijfsgegevens dan altijd bij de hand: op laptop, tablet of smartphone. En zo kun je meer profiteren van je prospects en klanten.
Koppel processen
Koppel je logistieke processen aan je financiële gegevens binnen hetzelfde systeem. Dat levert cijfers op die met elkaar samenhangen. Zo krijg je meer inzicht in je bedrijf, en dit is wat je nodig hebt om een effectieve en winstgevende business op te zetten.
2. Wees je concurrenten voor
Doe wat je belooft
Je geeft klanten vertrouwen door te doen wat je belooft. Je wilt op tijd leveren. Daarvoor moet je precies weten wat je doet. Die betere service begint bij een online systeem waarin bestellen, voorraadbeheer en levering naadloos op elkaar aansluiten. Dat voorkomt nare verrassingen – voor jezelf én de klant.
Leer je klanten nog beter kennen
Zorg voor een volledig beeld van elke klant en prospect. Gespreksverslagen, offertes, up-to-date verkoopcijfers: je moet ze direct kunnen oproepen. Dankzij een geïntegreerd CRM weet je precies wie je klanten zijn. Je weet wat ze kopen, wanneer ze het kopen, hoe vaak ze het kopen, en wanneer ze hun facturen betalen.
Werk samen in de keten
Bewaak je plek in de keten en werk samen met partners door informatie te delen over producten, voorraadniveaus, prijzen en levertijden. Bedrijfssoftware in de cloud is daarvoor het ideale platform. Je kunt partners altijd en overal op de hoogte brengen van de stand van zaken in jouw bedrijf. Wat andersom natuurlijk ook geldt: jij hebt eveneens een duidelijker beeld van een partner. En klanten kun je extra service bieden door protocollen zoals EDI (electronic data exchange) te ondersteunen.
3. Optimaliseer en bespaar
Voorraadbeheer op orde
Beheer je voorraad optimaal door je magazijn(en) handig in te delen. Geef alles een vaste plek. Orderpickers kunnen zo de efficiëntste route nemen en meer verwerken in minder tijd. Bovendien kun je sneller leveren aan je klanten.
Koppel met apps
Online bedrijfssoftware als Exact Online Handel kan makkelijk meegroeien met je onderneming. Zonder grote investeringen koppel je extra online diensten en software aan je eigen systeem. Met apps leg je eenvoudig een link met je bank, webshop, kassasysteem of sociale media. Eerst uitproberen kan, want apps zijn ook simpel weer te ontkoppelen.
Werk optimaal samen met de accountant
Kies een accountant met kennis van je business. Met online bedrijfssoftware geef je hem veilig digitaal toegang. Zo kan hij je nog beter van dienst zijn. Met gerichter advies dat verder gaat dan de cijfers.