Met de bouwsector in ons land gaat het helaas nog niet de goede kant op. Ondanks dat we de recessie al enige tijd geleden achter ons hebben gelaten, heeft de bouwsector de weg omhoog nog niet gevonden.
Dit geven tenminste de meest recente cijfers aan. En dat is toch een behoorlijke teleurstelling en het betekent ook dat de toeleverende bedrijven aan de bouwsector ook nog steeds een kleine pas op de plaats moeten maken.
Aan de andere kant zie je dat veel van deze toeleveranciers andere markten hebben aangeboord en deze nu met hun producten en diensten ‘bedienen’. Hadden ze dit niet gedaan, dan was het waarschijnlijk einde oefening voor deze bedrijven geweest.
Terug naar de bouwsector. Uiteraard zijn er dan velen die er verstand van hebben, of zeggen dat ze dat hebben, die zich over deze problematiek buigen en analyses maken waarom dit voor de bouwsector zo uitpakt. En één van de belangrijkste conclusies is dat de bouwsector nog veel te veel voor de bulk gaat. Hiermee doelen ze dan op het grofstoffelijke en stoere beton, staal en asfalt.
Verder kijkend, blijkt het innovatieve in de bouwsector nog steeds op een bijzonder laag pitje te staan. En daar zit hem dan ook de crux, volgens mijn bescheiden mening. Inmiddels ‘loop’ ik al een aantal jaren rond in het industriële midden- en kleinbedrijf en zie en hoor best veel. Als je ziet hoe innoverend het gemiddelde metaalbewerkingsbedrijf is, dan staat de bouwsector hiermee in een schril contrast.
Dat moet dus snel gaan veranderen bij de jongens in de bouw. En van het industriële mkb kunnen ze nog wel wat leren. Ik zou toch als bouwbedrijf eens gaan kijken hoe een en ander wordt aangepakt in het industrieel mkb. De dames en heren ondernemers staan hier, voor zover ik kan inschatten, zeker voor open.
Maar ook zouden de vertegenwoordigers van de bouwbranche op bovengenoemd vlak meer kunnen (gaan) betekenen voor haar leden. Daar moet in mijn beleving nu de eerste prioriteit naar uitgaan.
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: https://www.facebook.com/vraagenaanbod