Jungheinrich start in Nederland met onderhoud, reparatie en keuring van tractiebatterijen. Het bedrijf was al actief in die markt via fullservice-contracten op heftrucks, maar besteedde de werkzaamheden uit aan gespecialiseerde acculeveranciers. Voortaan gaat het bedrijf dit zelf doen. Met meer dan 140 opgeleide servicetechnici beschikt Jungheinrich in één klap over de grootste batterijservicedienst van Nederland.
De Duitse heftruckfabrikant heeft in de afgelopen 12 maanden een intensief opleidingsprogramma opgezet voor haar technici. Alle Jungheinrich-monteurs zijn inmiddels gecertificeerd voor alle soorten onderhoud en de periodieke BMWT-keuring van de accu’s. Daarnaast zijn zij gecertificeerd om acculaders te keuren volgens de verplichte NEN 3140.
Jungheinrich-technici zijn daarmee in staat om heftrucks en magazijntrucks in één servicebeurt van A tot Z te keuren en onderhouden. Het feit dat er geen aparte service en keuring van de accu hoeft plaats te vinden, scheelt stilstandtijd. De gebruiker heeft slechts één aanspreekpunt, waardoor afstemmingsproblemen worden voorkomen. Ook komen er minder externe personen bij de gebruiker over de vloer, hetgeen de veiligheid en overzichtelijkheid ten goede komt.
De ‘one stop-shopping’ was een wens van zowel klanten als Jungheinrich, dat de volledige energiestroom meer en meer wil optimaliseren. Het goed functioneren van een accu en lader is essentieel voor de prestaties en het verbruik van heftrucks en magazijntrucks, zo stelt het bedrijf. Om dezelfde reden verkoopt Jungheinrich al jaren een eigen lijn acculaders en startte ze onlangs zelf met de productie van lithium accu’s voor haar intern transportmiddelen.
Klanten die een fullservice-overeenkomst hebben met Jungheinrich gaan stapsgewijs automatisch over naar de nieuwe batterijservice. Maar ook gebruikers die een ‘losse’ keuring van hun heftrucks inclusief accu willen, kunnen gebruikmaken van de technicus.