In Katwijk straalt Jomanda al jaren probleemloos voort. De kolossale straalmachine – die niets te maken heeft met het ‘genezend medium uit Tiel’ – behandelt bij Metaalbescherming Katwijk (MBK) jaarlijks bijna een half miljoen vierkante meter metaaloppervlak.
Stalen profielen met een lengte tot veertig meter passen moeiteloos in de Gietart constructiestraalmachine , die het hart van het Katwijkse bedrijf vormt. ‘We stralen ook kleinere stukken, maar de bijzonderheid van onze machine is vooral dat er zeer grote maten in kunnen’, roept directeur Stanley Peters boven het geraas van de machine uit. In de spuithallen die rondom de machtige machine liggen, zijn spuiters druk bezig om kort tevoren gestraalde kraanbanen en vakwerkliggers te conserveren. Sommige objecten krijgen een of meerdere lagen verf, andere een brandwerende coating.
De ‘Jomanda-II’, zoals de machine gekscherend wordt genoemd, heeft zestien turbines waarmee stalen objecten minimaal Sa 21/2 worden gestraald. De machine is een van de grootste van Europa. De enorme kolos kan werkstukken met een breedte en hoogte tot 400×165 centimeter aan. Per week straalt de machine gemiddeld 350 ton constructiemateriaal. Dat komt neer op tweeduizend vierkante meter per werkdag. Van de 22 werknemers in het bedrijf zijn er drie volcontinu aan het werk bij de straalmachine.
80.000 kg grit
Jaarlijks gebruikt de machine ongeveer 80.000 kilo grit. Een lopende band onder de straalstraat voert het grit na gebruik weer terug in de machine. Aangezien de fijne steenslag na verloop van tijd volledig verpulvert, gaat er dagelijks toch 150 kilo nieuw grit de machine in. Een metaaloppervlak dat is gestraald, wordt dezelfde dag nog uitgelegd en geconserveerd.
Metaalbescherming Katwijk beschikt daartoe over zes geconditioneerde spuithallen van 900 vierkante meter. Die grote oppervlakte aan werkruimte maakt het mogelijk om grote opdrachten snel te kunnen afhandelen, ook als er spoed bij is. ‘Het is belangrijk om aanvoer, conservering en aflevering op de bouwplaats goed op elkaar te kunnen afstemmen’, zegt Peters. MBK regelt met het oog daarop ook vaak zelf het transport. Peters: ‘Dan weet je tenminste zeker dat het eindproduct veilig en goed verpakt op de bouwplaats wordt afgeleverd.’