Hollandia Infra bouwt uitkijktoren Brighton i360

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Staalconstructiebedrijf Hollandia trekt opnieuw de aandacht in Engeland met een spektakelproject. Na de ‘London Eye’ zet het Krimpense bedrijf nu een stalen uitkijktoren in elkaar in badplaats Brighton. Die is volledig geprefabriceerd in Nederland.

Een ponton voer de ‘Brighton i360‘ in juni in twee transporten het Kanaal over. Het duizend ton zware bouwpakket bestaat uit zeventien moten die allemaal zijn geproduceerd in Krimpen aan den IJssel. Samen vormen ze straks een toren van 162 meter hoogte. Na de landing op het strand zijn de torendelen op hun plek gehesen bij de voormalige, afgebrande pier van de Engelse badplaats. Daar liggen ze klaar voor montage. Het ponton transporteerde ook een zestig meter hoge hulptoren over het Kanaal. Hollandia gebruikt deze stalen vakwerkconstructie voor het monteren van de secties en het stellen van de toren. ‘Het monteren doen we van onderaf’, vertelt projectmanager Guus Olierook. ‘In de hulptoren zetten we telkens een sectie. Die hijsen we omhoog met kabels en hydraulische vijzels, waarna we er weer een stuk onder zetten. Zo klimmen we met een flink tempo omhoog.’

De Brighton i360 is een gesegmenteerde buisconstructie met een diameter van 4 meter. Het lassen van de enorme buizen gebeurde bij SIF Group in Roermond, de rest doet hoofdaannemer Hollandia zelf. De zeventien buisstukken variëren in lengte van 6 tot 12 meter en in gewicht van 50 tot 80 ton. Ze verschillen ook in dikte. De kortste, onderste ring heeft een wanddikte van liefst 85 millimeter. Aan de top is de wanddikte slechts 20 millimeter. Hollandia gebruikte constructiestaal S355. Dat heeft een flinke sterkte, maar is toch nog makkelijk lasbaar. De flenzen aan de uiteinden van de torendelen worden elk met 68 stalen bouten aan elkaar bevestigd, de onderste zelfs met 112 draadstangen M80. Op iedere flens zijn ook hulpgaatjes gemaakt om de delen te op elkaar uit te lijnen. Dat moet zelfs de geringste afwijking voorkomen, want bijstellen is niet mogelijk.

In de werkplaats heeft Hollandia tegen de binnenwand verstijvingen gelast met het oog op de windbelasting. In de schacht is ook een trap gelast, voor onderhoudswerk, en een zwaar H-profiel. Die heeft een functie bij de beweging van de panoramacapsule van de toren, waarin maximaal tweehonderd bezoekers passen. Over het H-profiel rolt straks het wiel van het contragewicht wanneer de capsule langs de stalen schacht op en neer beweegt. Als buiten deze aerodynamische observatiering opstijgt, dan beweegt aan de binnenzijde 80 ton ballast naar beneden. Zes omloopwielen geleiden de kabels van het hefsysteem. Tegen de binnenwand zijn ook vloeistofdempers geplaatst. Deze hebben tot doel de slingeringen van de toren te minimaliseren.


Aan de buitenzijde wordt de stalen buis bekleed met aluminium panelen, die zijn uitgevoerd met perforaties. Kunstlicht dat daar achter is geplaatst zorgt ervoor dat de uitkijktoren straks ook na zonsondergang van verre zichtbaar is.

Ontwerpers en ontwikkelaars van de Brighton i360 zijn David Marks en Julia Barfield. Dit architectenechtpaar ontwierp eerder de London Eye. In september 2015 moet de complete lengte van 162 meter zijn bereikt. De afbouw duurt tot halverwege 2016, waarna de attractie opengaat voor het publiek.