BPO, hal 1, stand B068.
BPO presenteert Tapje, een lichte en gebruiksvriendelijke thuistap van PET-kunststof. Het vier liter fustje is handzaam, past in de koelkast en bierliefhebbers hebben geen tapinstallatie nodig. Het is niet zomaar een bierverpakking, maar een uniek product met een geheel eigen uitstraling als innovatieve merkdrager voor Heineken en Amstel. Het is comfortabel te dragen, eenvoudig gebruiksklaar te maken, en zeer geschikt voor speciale gelegenheden, zoals een feestje of barbecue. Niet alleen de merkbeleving en het gebruiksgemak waren belangrijke uitgangspunten bij de ontwikkeling, ook de efficiënte assemblage, drukbestendigheid van het vaatje en minimaal materiaalgebruik waren van groot belang. Tapje is 50 procent lichter dan de stalen Draughtkeg, die op termijn door Tapje vervangen wordt. BPO heeft aan dit project met verschillende activiteiten haar bijdrage geleverd. De nadruk lag op de haalbaarheid en technische uitvoering van het lastigste onderdeel van het product: het PET-vaatje. Het vaatje moet niet alleen een grote inhoud hebben, maar ook bestand zijn tegen de druk die koolzuur in bier kan ontwikkelen. Daarbij zijn eigenschappen als lucht- en koolzuur-doorlaatbaarheid van het kunststof van doorslaggevend belang, aangezien het bier een lange houdbaarheid moet hebben. De geometrie van het vaatje is in een intensief traject geoptimaliseerd om een zo gering mogelijke vervorming te hebben, maar tegelijk zo weinig mogelijk materiaal te gebruiken. Veel verschillende vormen zijn door middel van FEM-berekeningen geanalyseerd en geoptimaliseerd. Enkele varianten zijn daadwerkelijk getest en verder verbeterd, tot uiteindelijk het gerealiseerde ontwerp de sterkte- en stijfheidseisen en vormgevingseisen het beste met elkaar verenigde.