De vliegtuigen van Air France-KLM zullen jaarlijks minder koolstofdioxide uitstoten met de nieuwe lichtgewicht vrachtnetten die de combinatie heeft geïntroduceerd.
Met elk nieuw lichtgewicht net met Dyneema bespaart Air France-KLM-Martinair Cargo meer dan 795 liter kerosine per jaar. Dat betekent dat er per net jaarlijks ruim 2,5 ton minder CO2 zal worden uitgestoten. De eerste netten gemaakt met UHMwPE-vezel (ultra high molecular weight polyethylene), geproduceerd door DSM Dyneema en op de markt gebracht met de merknaam Dyneema, werden op 9 juli overhandigd op de luchthaven Schiphol. De netten zijn gemaakt door AmSafe Bridport, wereldleider op het gebied van vastzetmaterialen voor de luchtvaart, en zullen in de toekomst worden gebruikt in alle vliegtuigen van Air France-KLM-Martinair Cargo, de speciale luchtvrachtdivisie van de Air France-KLM-groep. Het is de eerste grote luchtvaartgroep die alle netten voor vrachtpallets, die normaal gesproken van PET (polyester)-vezel worden gemaakt, vervangt door netten met Dyneema. Air France-KLM-Martinair Cargo, AmSafe Bridport en DSM hebben een aantal jaren samengewerkt aan de ontwikkeling en het testen van de lichtgewicht netten. Ze zijn erin geslaagd netten te maken die ongeveer 9 kg wegen, de helft van een traditioneel net van PET-vezel. Behalve gewichtsreductie aan boord van vliegtuigen is ook belangrijk dat het personeel de lichtgewicht netten met Dyneema makkelijker en veiliger kan hanteren. Bovendien zijn de netten meer schadebestendig dan polyesternetten en vragen zij daardoor ongeveer de helft minder onderhoud, wat een aanzienlijke besparing oplevert.
INFO: DSM Dyneema, www.dyneema.com