De twee Tensorspindels van het type ETD ST101 zetten zich met hun schroevenkoppen snel op de diep in de busvelg geplaatste moeren.
Door ruime draaimomentreserves tot 1000 newtonmeters (Nm) zijn de eerste twee wielmoeren in een oogwenk losgedraaid. Zelfs vuile en door corrosie door strooizout vast zittende schroefverbindingen draait de moeraanzetter moeiteloos los. En omdat bij het losdraaien twee robuuste reactiearmen parallel aan de sterke inbouwmoeraanzetters over de naastliggende moeren aan de tapeinden van de bus verankerd worden, worden alle reactiemomenten direct bij de plaats waar ze ontstaan afgevangen. Zonder krachtsinspanning voor de werknemer wordt de tweelingmoeraanzetter naar de nog vast zittende moeren verplaatst, dan herhaalt zich het losschroeven en de velg is na enkele ogenblikken verwijderd. Net zo eenvoudig wordt het nieuwe wiel met vol bandenprofiel gemonteerd: het proces herhaalt zich in omgekeerde volgorde. Daarvoor schakelt de bediener het schroefvoertuig door een druk op de knop om van losdraaien naar aandraaien. De rest doet de techniek. Door de keuze van het programma op de keuzeschakelaar evenals een instelling vooraf in het schroefprogramma weten de twee besturingen in de bodem van de montagewagen dat de tien wielmoeren op de achterste as van de gelede bus van MAN met een aanhaalmoment van 575 Nm aangedraaid moeten worden. Dat doen de twee Tensoren heel nauwkeurig en ze vergeten door de geïntegreerde schroeftelling nooit een verbinding. De aandraainauwkeurigheid is ongeveer met een factor vijf verbeterd. Bovendien worden nu alle aandraaigegevens automatisch vastgelegd en kunnen ze opgeslagen worden.
INFO: Atlas Copco, www.atlascopco.nl