Het zit vast nog wel in uw herinnering. In het vorige decennium was de BlackBerry de koning onder de mobiele apparatuur. Het was bovendien het zakelijke mobieltje, iedere zakenman of -vrouw had zo´n BlackBerry op zak.
Een beter mobiel apparaat om te e-mailen en tekstberichten te versturen was er volgens velen niet. De helft van alle mobieltjes was toen dan ook een BlackBerry. Het marktaandeel is echter in een paar jaar tijd enorm gekelderd en zit nu zelfs onder de 1 procent.
De slag met de smartphones, waarbij vooral Samsung en Apple zich enorm hebben onderscheiden, ging verloren en betekende het einde van een roemruchte periode van BlackBerry. De heren zullen zich nog wel eens achter de oren hebben gekrabd, denk ik, over hoe ze deze slag toch hebben verloren.
Kijk ook naar het recent failliet verklaarde bedrijf Imtech. Dit Nederlandse installatiebedrijf zit al 2,5 in grote problemen. De onderneming is er uiteindelijk niet in geslaagd om schoon schip te maken na een grote boekhoudfraude.
Op deze wijze kan het dus ook faliekant mislopen. In Nederland worden maar liefst ruim vijfhonderd bedrijven op enigerlei wijze ‘geraakt’ door dit faillissement.
Zo snel kan het dus gaan. Hetzelfde geldt, wellicht en gelukkig in mindere mate, voor de ontwikkelingen in de maakindustrie. Het is en blijft, binnen welke onderneming dan ook, altijd oppassen dat je niet wordt ingehaald door bijvoorbeeld nieuwe technologieën waarmee collega-bedrijven de markt dan proberen te veroveren.
Het kan dan heel snel over en uit zijn voor jouw onderneming. En daar zit niemand op te wachten. Het alert blijven binnen het speelveld van de onderneming is een must.
Maar misschien is dit zelfs niet voldoende en moet je breder in de markt kijken. Het is zaak om op de hoogte te blijven en waar nodig in te spelen op de veranderingen. Wees vooral niet te bang.
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: https://www.facebook.com/vraagenaanbod