MIT Technology Review heeft technologiebedrijf ThyssenKrupp AG opgenomen op de 35e plaats in de top 50 van ‘slimste bedrijven van 2015′. ThyssenKrupp heeft deze uitverkiezing te danken aan zijn oplossingen om de toenemende verstedelijking het hoofd te bieden: de kabelloze lift Multi en het snelle voetgangertransportsysteem Accel.
Het Massachusetts Institute of Technology (MIT), wereldwijd een belangrijke naam op het gebied van technologisch onderzoek, stelt jaarlijks een lijst samen van de 50 slimste bedrijven. Volgens MIT Technology Review moet een bedrijf om de lijst te halen over écht innovatieve technologie beschikken, een businessmodel hebben dat zowel praktisch als ambitieus is, en koersbepalend zijn in zijn bedrijfstak.
Twee nieuwe technologieën van ThyssenKrupp liggen aan de basis van de 35e plek op de erelijst, namelijk voetgangertransportsysteem Accel en de eerste lift ter wereld zonder kabel, Multi.
Lineaire motor
Multi is een oplossing voor middelgrote en grote gebouwen waarin meerdere cabines zonder kabel in dezelfde schacht kunnen lopen. Dit metro-achtige liftsysteem verhoogt de totale capaciteit in een schacht met 50% en vermindert de ruimte die de lift in een gebouw in beslag neemt met de helft. De aandrijving van de Multi-liften gebeurt door middel van de lineaire motortechnologie die ook bij magneettreinen wordt gebruikt, waardoor de liften geen kabel nodig hebben. Hierdoor kunnen ze zich zowel horizontaal als verticaal door gebouwen bewegen, hetgeen architecten een ongekende bewegingsvrijheid biedt bij het ontwerpen van gebouwen.
Voetgangerstransport
Recentelijk introduceerde ThyssenKrupp het zogeheten ‘Accel transportation system’, dat een oplossing biedt voor een aantal belangrijke nadelen van de toenemende verstedelijking, zoals opstoppingen, hoge transportkosten, lange wachtrijen, vervuiling en hoog energieverbruik. Ook dit systeem maakt gebruik van de magneettreintechnologie, en is op dit moment vooral in trek bij trein- en metrostations, luchthavens en winkelcentra. Het Accel-systeem kan in gebouwen of op luchtbruggen gebruikt worden, en kan voetgangers over een afstand tot 1500 meter vervoeren met een snelheid van ruim 7 kilometer per uur. Passagiers die op de band lopen in plaats van stil te blijven staan, kunnen een snelheid bereiken van 12 kilometer per uur. Op deze manier reduceert Accel de wachttijden aanzienlijk; metrostations kunnen daardoor zo’n 30% meer mensen ontvangen en de overstaptijden op vliegvelden kunnen met ruim 60% omlaag.
Leefbaarheid
De doelstelling van de innovaties van ThyssenKrupp is duidelijk: de leefbaarheid van steden vergroten. In 1950 leefde 30% van de wereldbevolking in steden, in 2050 zal dat cijfer rond de 70% liggen. Met oplossingen als de Multi en Accel in het achterhoofd kunnen stedenbouwkundigen en architecten de mobiliteit en de leefbaarheid van stedelijke gebieden aanzienlijk verbeteren.