De nieuwe technologie kan niet zonder mensen. Dit is feitelijk de hoofdmoot binnen het recent gelanceerde Fieldlab Sociale Innovatie. De mens/medewerker staat centraal. Niets nieuws in mijn beleving.
Het wordt alleen nog maar weer eens nadrukkelijk op de kaart gezet. De innovatiekracht wordt gestuwd door mensen. Maar dit is niet meer dan logisch. ‘Alles’ wordt bedacht, ontwikkeld en aangestuurd door mensen. Dat doen we al eeuwenlang.
Wat is er dan nu zo bijzonder aan sociale innovatie? Ik denk dat het niet meer is dan het een invulling geven. Dat bedoel ik dan letterlijk. Sociale innovatie is het betrekken van medewerkers bij de beleidsvoering. Een onderneming die dit toepast, maakt bijvoorbeeld actief gebruik van de ideeën van medewerkers om de eigen organisatie te verbeteren en te innoveren. Maar is dit niet één van de basisvoorwaarden als je bij een bedrijf werkt? Heeft dit niet te maken met de betrokkenheid die je niet alleen bij het werk, maar ook bij de onderneming hebt?
Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen, medewerkers die voor zichzelf gaan, koste wat het kost de gestelde target willen halen en daarbij niet kijken naar het belang van de onderneming in het algemeen. Doet me een beetje denken aan de advertentie van het verzekeringsbedrijf Klaverblad. Hierbij solliciteert een salesman die het wel even gaat maken. En dat laat hij met veel bravoure weten. Zo werkt het dus niet.
Sociale innovatie heeft in elk geval als doel de arbeidsproductiviteit en de bevlogenheid in de onderneming te verhogen. De bevindingen in de Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor toonden vorig jaar aan dat sociale innovatie over het algemeen sterker bijdraagt aan het innovatiesucces dan technologische innovatie, al zijn de aanwezigheid van technologische innovatie en sociale innovatie beide nodig om het rendement van ieder te vergroten.
Nederlandse bedrijven zijn de afgelopen jaren echter minder actief geworden in sociale innovatie. In de periode 2006-2013 was er nog een stijgende lijn waarneembaar, maar in 2013 en 2014 is er een substantiële daling te zien. De hoeveelheid sociale innovatie in 2014 is 8 procent lager in vergelijking met het jaar ervoor. ‘Zorgelijk’, zo noemde hoogleraar Henk Volberda deze trendbreuk. Dus goed dat het (weer) eens op de kaart wordt gezet. Nu de invulling in de praktijk nog.
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: https://www.facebook.com/vraagenaanbod