AMSTERDAM – De stormachtige ontwikkeling van de auto-industrie in Oost-Europa biedt zowel kansen als bedreigingen voor Nederlandse toeleveranciers. Met een groei in sales van 14,5 procent, zijn de Oost-Europese suppliers de snelst groeiende leveranciers uit de mondiale auto-industrie. Dit blijkt uit internationaal onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants. De snelle groei in combinatie met de gunstige ligging ten opzichte van West-Europese fabrikanten, zullen bovendien de opmars van zogenaamde low cost cars versnellen.
Roland Berger Strategy Consultants verwacht dat het aandeel van Oost-Europa in het aantal wereldwijde autoverkopen in de komende vijf jaar zal stijgen naar 8 procent. Het aandeel in de totale autoproductie zal richting 2013 bovendien toenemen naar 10 procent. ‘Met een groei in sales van bijna 15 procent, presteren toeleveranciers in Oost-Europa op dit moment beter dan waar ook ter wereld’, aldus René Seyger, lid van het management team van Roland Berger. ‘Op deze manier kunnen zij een bedreiging vormen voor de Nederlandse suppliers. Berger wijst echter ook op de kansen van de ontwikkeling van de auto-industrie in Oost-Europa. ‘De snelle groei in combinatie met een relatief lage concurrentie, biedt voor de toeleveranciers een goede mogelijkheid om kosten te reduceren en tegelijkertijd de afzet te vergroten. Onze suppliers kunnen zich daar betrekkelijk gemakkelijk onderscheiden en zo een aantrekkelijk marktaandeel verwerven.’
Meer over dit onderwerp in het volgende nummer (week 31) van Vraag en Aanbod.