Serrebouwer Serbo uit Nijverdal failliet

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Serre- en luifelbouwer Serbo in Nijverdal is woensdagochtend 4 januari door de Almelose rechtbank failliet verklaard, dat meldt de Twentsche Courant Tubantia op haar website. Serbo verkeerde al enige tijd in zwaar weer door de malaise in de bouw en de stagnerende woningmarkt.

Serbo telde vorig jaar nog zestig werknemers en presenteerde zich als de grootste serrebouwer van Nederland. Het faillissement is door de directie aangevraagd, die momenteel onbereikbaar is voor commentaar. De leiding zou aansturen op een doorstart.

Serbonne Inspiratiepark

Wat er met de Nijverdalse verkoopshowroom Serbonne gaat gebeuren is nog niet duidelijk. In het in 2010 geopende winkelpark werkt Serbo samen met meerdere partners op het vlak van woningbouw en -inrichting. In het pand hebben 24 bedrijven een showroom ingericht.

Succesverhaal

Afgelopen zomer was Gert Jan Keupers gastheer van een PKM-discussiemiddag voor ondernemers uit de metaalindustrie. Tijdens deze bijeenkomst op het Serbonne Inspiratiepark deed Keupers zijn succesverhaal uit de doeken. Keupers: ‘Toen ik hier kwam, wist ik niets van serres, de bouwwereld of van marketing. Maar mijn doel was heel duidelijk: wereldkampioen in Nederland worden op het gebied van serres verkopen. Om dat te bereiken ben ik naar conculega’s gegaan en heb ze het hemd van het lijf gevraagd. Met Serbo hebben we ons toen helemaal toegelegd op het verkopen van serres en zijn we ons gaan richten op de consumentenmarkt. Toen ik op een zaterdag met mijn vrouw naar allerlei verschillende winkels toe moest om de spulletjes te kopen die zij in het tijdschrift VT Wonen had gezien, kwam ik op een geweldig idee. Voor ons als mannen is het erg vermoeiend om een hele dag naar verschillende woonwinkels te moeten. Ik bedacht Serbonne Inspiratiepark, het platform voor wonen en verbouwen voor de consumentenmarkt. Door de bouwkolom om te keren, kunnen consumenten zelf hun producten uitkiezen zonder dat er een aannemer tussen zit.’ Keupers gebruikt de niet centrale ligging van zijn inspiratiepark als handige marketingtool. ‘Een bezoek aan Serbonne Inspiratiepark moet onderdeel zijn van een gezellig dagje uit, eventueel met hotelovernachting of fietstocht door het Twentse landschap Ik kan alles regelen voor onze klanten.’ Zijn enthousiasme en gedrevenheid lijken hem heel makkelijk af te gaan, maar niets blijkt minder waar als Keupers terloops twee dikke boekwerken met zijn marketingstrategie op tafel gooit. ‘Jullie dachten toch niet dat ik alles uit de losse pols doe’, grapt Keupers. ‘Ik heb me hier bijzonder goed in verdiept, en lees alle marketingbladen. Ik bel veel, ga op bezoek bij concurrenten, laat mijn verkopers profielen van potentiële klanten maken en mijn klanten zijn mijn beste adviseurs en medewerkers.’ Het harde werken van Keupers is in 2007 beloond met de Metaalunie Marketing Award.