Door de vroegtijdige samenwerking tussen Marx & Steketee architecten, Verlaan & Bouwstra architecten en De Groot Vroomshoop Gelijmde Houtconstructies is er recent een bijzondere constructie ontworpen worden voor de Elleboogkerk, die in 2007 afbrandde. Dit project zorgt ervoor dat Amersfoort er vanaf oktober 2012 een eyecatcher bij heeft.
De Groot Vroomshoop Gelijmde Houtconstructies werd al in het voortraject door Prouw Constructiebureau betrokken bij ontwikkeling van de draagconstructie van de Elleboogkerk. Het bedrijf verwierf de engineeringopdracht uiteindelijk de realisatie van de gehele constructie, inclusief de Lignatur dakelementen. Deze constructie is een specialistisch driedimensionaal vakwerk, waarbij nauwkeurig procesmanagement van belang is om het restauratieproces goed te laten verlopen.
Niet alledaags
Het opbouwen van de constructie is een lastig proces, omdat er rondom de kerk geen ruimte is. Daardoor is er geen plaats voor materieel en moest er een enorme steiger in de kerk gebouwd worden. Johan-Paul Borreman, bedrijfsleider bij De Groot Vroomshoop: ‘Het is zeker geen alledaags werk.’
Gelamineerde vurenhouten contructie
De constructie bestaat uit gelamineerde houten ‘potloden’, die verbonden worden door stalen connectoren van 170 kg. Het gebruik van connectoren van deze omvang en dit gewicht is uitzonderlijk. De potloden zijn gemaakt van PEFC gecertificeerd Europees vurenhout, voorzien van twee lagen Drywood Woodstain VV.
Door brand zijn de muren uitgezet en scheef gaan staan. Houten muurplaten worden aan de connectoren bevestigd, zodat de muren op hun plek gezet en gehouden kunnen worden. Het dak is van Lignatur.
Lignatur
Lignatur staat voor het bekendste en meest innovatieve hightech houtbouwsysteem voor vloeren en daken. De vloer- en dakelementen worden samengesteld uit volhouten vuren lamellen. Deze vloer- en dakelementen zijn bijzonder geschikt wanneer meerdere bouwfysische aspecten in één element samen moet komen: zoals isolatie, brandwering, geluidsabsorptie, trilling en geluidsreductie.
René van Wel, hoofd commercie bij De Groot Vroomshoop Gelijmde Houtconstructies, geeft aan dat de constructie met de 170 kg zware connectoren en de ingelijmde draadeinden van M48 uniek is. ‘Deze ingelijmde draadeinden zijn constructief getest bij de TU in Eindhoven.’
Al deze bijzondere technieken zorgen er voor dat risicomanagement een belangrijke factor wordt. Borreman vertelt dat de constructie maar één montage volgorde heeft. ‘Wanneer je hier vanaf wijkt, dan klopt de gehele constructie niet meer.’