Rusland gaat zijn maritieme sector moderniseren. De regering heeft hiervoor een nieuwe wet aangenomen. De komende tien jaar trekt het land 9,8 miljard euro uit voor modernisering. De Russische schepen moeten kunnen concurreren met die van het Westen.
In 2007 zijn de meeste scheepswerven samengevoegd tot één staatsholding, genaamd OSK. Tot de OSK holding behoren 39 werven voor de ontwikkeling en bouw van schepen, waaronder de bekende scheepswerven Baltijski Zavod en Severnaja Werf. Ook negen projectbureaus zijn in de holding opgenomen. Voor de modernisering van de Russische scheepsbouw is voor de periode 2012-2014 al 3,35 miljard euro gereserveerd. Het gaat om de bouw van diverse soorten schepen: ijsbrekers, gastankers, researchschepen, vissersboten en jachten.
Nieuwe werf Sint-Petersburg
Om de eigen vloot te kunnen moderniseren, werkt OSK samen met internationale bedrijven zoals het Finse Wärtsila. Behalve upgrading van bestaande werven, liggen er ook plannen voor de bouw van nieuwe werven. Gepland staat onder meer een nieuwe scheepswerf in Sint-Petersburg. In de regio Kaliningrad komt een nieuwe werf speciaal voor de bouw van vissersschepen en jachten. Zapadnaja Werf gaat hierin 191,6 miljoen euro investeren. De Vneschekonombank steunt het project financieel.
Morskaja Industrija Rossi
Tijdens het internationale forum Morskaja Industrija Rossi (Maritieme Industrie Rusland), dat plaatsvindt in Moskou van 23 tot 25 mei 2012, zijn alle belangrijke spelers uit de sector vertegenwoordigd.