Grote autofabrikanten als BMW, Ford en Mercedes zijn door het ruwijzer dat zij inkopen medeverantwoordelijk voor de afkalving van het Amazonewoud. Dat stelt Greenpeace in het rapport ‘Driving Destruction in the Amazon’, dat vorige week werd gepubliceerd.
Het Greenpeace rapport onthult dat grote hoeveelheden bomen uit beschermde gebieden van het Amazoneregenwoud worden verbrand tot houtskool voor de productie van ruwijzer. Dit ruwe ijzer is de grondstof voor staal. Het ruwe ijzer wordt geëxporteerd naar de VS, waar het omgesmolten wordt tot staal en wordt gekocht en gebruikt door de grootste autofabrikanten in de wereld.
Houtskoolkampen
Brazilië is een grote exporteur van ruwijzer. Voor de productie van dat ruwijzer worden grote hoeveelheden houtskool gebruikt. De kampen waar de houtskool gemaakt wordt, liggen diep verscholen in het Amazone regenwoud. Daar werken arbeiders volgens Greenpeace in bijzonder moeilijke omstandigheden als moderne slaven.
Dat bleek ook al eerder uit rapporten van onder meer de Internationale Arbeidsorganisatie (ILO) en de Amerikaanse overheid. De houtskoolproductie gaat gepaard met mensenrechtenschendingen en illegale houtkap. Volgens de ILO werken er zo’n veertigduizend arbeiders in de industrie.
Exporteurs ruwijzer
Op basis van douanerapporten heeft Greenpeace nu de link gelegd tussen twee grote exporteurs van het ruwijzer uit Brazilië, Viena en Sidepar, en grote merken in de auto-industrie als Ford, BMW, Mercedes en Nissan. Greenpeace wil dat de ‘cyclus van verwoesting stopt die begint in de Amazone en eindigt in auto showrooms’.
Greenpeace roept de Braziliaanse President Dilma op deze praktijken te stoppen, leiderschap te tonen en de bescherming van de Amazone veilig te stellen. Pikant is dat Brazilië gastland is van de komende Earth Summit in juni.
Auto-industrie
De auto-industrie werd al eerder in verband gebracht met foute houtskoolproductie. In 2006 werden de Amerikaanse autofabrikanten gelinkt aan slavernij in houtskoolkampen. Ook toen vielen de namen als Ford, GM en Nissan.
Autofabrikanten GM en BMW zeggen volgens strikte standaarden hun leveranciers te kiezen, maar dat het moeilijk is om de hele keten te controleren. Ford geeft aan dat het samenwerkt met de Braziliaanse overheid en de ILO om de toeleveranciers bewust te maken van goede werkomstandigheden.