BMWT: ‘Het nieuwe draaien levert veel winst op’

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Bedieners van mobiele werktuigen, zoals wielladers en heftrucks, kunnen tot wel 25% besparen op de benodigde brandstof. Dit is de conclusie van de machinistenwedstrijd rondom Het Nieuwe Draaien (HND).

Is het mogelijk dat een machinist of heftruckchauffeur bij de uitvoering van zijn werk tot ruim een kwart minder brandstof verbruikt dan een collega die vrijwel even snel werkt en dezelfde opdracht verricht? Ja, zo luidt het antwoord klip en klaar. Berekeningen geven aan dat slim en energiebewust werken tot ruim 25% besparing op kunnen leveren. De machinistenwedstrijd rondom ‘Het Nieuwe Draaien’ die door de Stichting Natuur & Milieu en de BMWT werd georganiseerd tijdens de jongste TKD in Wezep, onderstrepen deze berekeningen met keiharde feiten en een besparing van inderdaad 25%.

Mobiele werktuigen lopen achter

De milieuefficiency van de mobiele werktuigen loopt sterk achter bij die van het wegverkeer. Zo zijn de werktuigen tot 15x (PM10) vervuilender dan bijvoorbeeld vrachtwagens. Bij mobiele werktuigen is daardoor nog een grote milieu en efficiencywinst te bereiken. Dat kan op korte termijn met een combinatie van slimmer en zuiniger gebruik van de werktuigen. Mobiele werktuigen zoals heftrucks, graafmachines e.d. stoten jaarlijks ongeveer 2.8 Mton CO2 uit (zie ook CBS Statline). Voor CO2 is dit circa 8% van het totaal dat het verkeer landelijk uitstoot. Binnen het mobiel intern transport wordt 20% van de trucks aangedreven door dieselmotoren. Dus ook vanuit deze sector wordt een stevige bijdrage aan de CO2-uitstoot geleverd.

114 tot 190 miljoen besparen

Minder energieverbruik betekent ook minder uitstoot van emissies. Om deze boodschap kracht bij te zetten hebben brancheorganisatie BMWT en Natuur en Milieu de handen ineengeslagen en Het Nieuwe Draaien in het leven geroepen. Het totale potentieel aan CO2 besparing bedraagt daarmee jaarlijks tussen de 0,3 en maximaal 0,5 Mton. Dat betreft dan de gehele markt voor mobiele werktuigen. Dit staat gelijk aan een besparing van 114 tot 190 miljoen liter dieselolie. Voor de branche is dit een kostenbesparing van € 148 tot € 247 miljoen.

Bron: www.bmwt.nl