Alsof de Nederlandse markt voor draai- en freesmachines nog niet vol genoeg is, heeft Limas CNC Machinery begin dit jaar de vertegenwoordiging van het Duitse Spinner binnengehaald.
In september wordt de eerste machine geleverd aan de compressorenfabriek van Siemens Turbo Machinery in Hengelo. Waar ziet Hans Blomen van Limas een markt voor Spinner? Elk jaar bouwt Spinner, geleid door de derde generatie, momenteel zo’n 1.500 machines, waarvan de helft in Duitstalige landen wordt verkocht. De andere helft gaat naar de rest van de wereld waarbij een belangrijk deel naar Azië wordt geëxporteerd. ‘Spinner wil Duitse machines bouwen tegen betaalbare prijzen. ‘Erschwingliche’ prijzen, zeggen ze zelf.’
Efficiënt verspanen
No nonsense machines die doen waarvoor ze bedoeld zijn: zo efficiënt mogelijk spanen maken. Dat is het idee achter het merk. ‘Design vindt men minder belangrijk, technologie des te meer’, voegt Blomen hieraan toe. ‘Je merkt dat het een technologiebedrijf is, dat veel zelf bouwt of Duitse componenten gebruikt.’ Om de kosten te drukken, heeft Spinner een eigen fabriek in Turkije waar de frames worden gebouwd en typisch handwerk wordt gedaan, zoals het plaatsen van de bekabeling. De machines worden afgemonteerd en afgenomen in de fabriek in Duitsland. Daar worden ook kritische componenten zoals de spindels zelf gemaakt.
Concurrerend
Met dit concept kan Spinner volgens Hans Blomen heel goed concurreren met zowel Aziatische machinefabrikanten als ook DMG. ‘Ik denk dat Spinner kans maakt in Nederland omdat je Duitse technologie koopt.’ Ook rekent hij op goodwill vanwege het service-aspect, waar Limas sterk in investeert. Met 5-assige bewerkingscentra – voor simultaan vijfassig bewerken – vanaf ongeveer 150.000 euro denkt Hans Blomen marktaandeel te kunnen winnen, zeker omdat je dan over hoogwaardige opties praat als 24.000 toeren spindels en torquemotoren. ‘Als Spinner in Nordrhein Westfalen, waar alle Aziatische merken sterk aanwezig zijn, 100 machines per jaar verkoopt, moet een tiental in Nederland toch haalbaar zijn.’
Lees het gehele interview met Hans Blomen in de september editie van Made-in-Europe.nu