Vorige week is een van de laatste tunnelelementen afgezonken in het IJ. Deze en volgende week wordt het gat in de nieuwe metrolijn tussen Amsterdam-Noord en het Centraal Station volledig gedicht en is de tunnelverbinding onder het IJ een feit.
De werkzaamheden worden uitgevoerd onder regie van Strukton Immersion Projects.
Het betonnen tunnelelement is 138 meter lang, 12 meter breed, 8 meter hoog en weegt 12.500 ton. ‘De Jumbo van Mammoet en vier sleepboten waren nodig om deze drijvende kolos veilig van de Suezhaven naar het Amsterdamse IJ te brengen’, vertelt Strukton projectleider Peter van Westendorp. ‘Zij hebben het tunneldeel zoveel als mogelijk in de gewenste positie gebracht. Daarna is het lieren gestart om zo het element met speciale zware kabels tussen de damwanden te trekken.’
Profielen aansluiten
Nadat de afzinkcommandant aangeeft dat de juiste positie is bereikt, worden de drie waterbassins, die in het tunneldeel zijn geïnstalleerd, gevuld. ‘Door het gewicht zinkt het tunnelelement’, legt Van Westendorp uit. ‘Om het afzinken te kunnen controleren, hebben we de bokken Amsterdam en Phoenix ingezet. Wanneer de tanks vol genoeg zijn, dan verplaatsen de bokken het tunnelelement steeds een stukje naar voren en naar beneden. Dit gebeurt met steeds kleinere stapjes totdat de profielen aan de beide uiteinden van het tunnelelement en het landhoofd tegen elkaar aan liggen op de bodem van het IJ. De komende twee weken wordt op dezelfde manier steeds een element toegevoegd totdat de tunnel compleet en waterdicht is.’
Oplevering 2017
De Noord/Zuidlijn die Amsterdam-Noord met de Zuidas zal verbinden, zou volgens de oorspronkelijke plannen in 2011 klaar zijn en 1,46 miljard euro kosten. Door tegenvallers is de opleverdatum inmiddels verschoven naar op zijn vroegst 2017 en worden de kosten geraamd op ruim 3,1 miljard euro.