De komende maanden breekt voor de medewerkers van 3D-Metal Forming het uur van de waarheid aan. Begin komend jaar moeten ze een aluminium cockpit voor de nieuwe Airbus A320 op ware grootte leveren, gevormd uit één dikke aluminium plaat. Doorstaat de cockpit alle testen bij de Europese vliegtuigbouwer, dan krijgt het bedrijf uit Lelystad de order om twintig jaar lang elke maand 25 cockpits te leveren.
Joop van Campen, oprichter en directeur van Van Campen Industries, waar 3D-Metal Forming een dochterbedrijf van is, heeft er alle vertrouwen in. Op de Aluminiumbeurs in Düsseldorf toonde het bedrijf een schaalmodel van ongeveer anderhalve meter breed. ‘We gaan nu een model schaal één op één voor Airbus produceren. Dat krijgt een spanbreedte van 4,5 m’, zegt de metaalondernemer.
40.000 bar
Het bijzondere aan de aluminium vliegtuigneus is de manier waarop het Nederlandse bedrijf deze maakt. De hele cockpit wordt namelijk in een keer uit een vlakke, centimeters dikke aluminium plaat gemaakt middels explosief omvormen. “We leggen de vlakke plaat in een contramal die onder water wordt geplaatst. Vervolgens vormen we de plaat in twee milliseconden explosief om, met een druk van 40.000 bar”, aldus Van Campen. Dat gebeurt met een hoge nauwkeurigheid: tot 0,1 mm. Het gaat hier om technologie die samen met TNO is ontwikkeld.
Joop van Campen: ‘Ze hebben ons de kans gegeven om schaalmodellen te maken. Nu geloven ze ons en mogen we een cockpit op ware grootte bouwen.’ Is Airbus hierna helemaal overtuigd, krijgt het Nederlandse bedrijf de order om de komende 20 jaar maandelijks 25 cockpits voor de opvolger van de A320 te leveren. Dat zou dan 250 arbeidsplaatsen opleveren.
Joop van Campen heeft zelf zoveel geloof in zijn technologie, dat hij inmiddels in Lelystad 20.000 vierkante meter grond heeft gekocht en volgend jaar al wil gaan bouwen.