Geslaagd hijsproject bij Hitachi

Foto van: Rolf Elling
Geplaatst door Rolf Elling

Bij Hitachi Construction Machinery Europe (HCME) in Oosterhout heeft Konecranes recent een fraai hijs- en hefproject opgeleverd. In een nieuwe hal is aan het wensenpakket van de klant voldaan.

‘Bij dergelijke complexe projecten en de opzet hiervan kijken we altijd samen met de klant naar welke producten er mee moeten worden gehesen en verplaatst’, legt Paul van der Sande, specialist industriële kranen bij Konecranes, uit. Hitachi maakt graafmachines van klein tot groot. ‘Dit betekende in elk geval dat te hijsen gewichten behoorlijk variëren. Je moet dan denken in een variatie van één tot 55 ton aan gewenste hijscapaciteit.’

 

Concurrerende markt

In concurrentie moest deze order worden binnen gehaald. ‘We hebben Hitachi ons concept hijspakket aangeboden. En het was natuurlijk wel even spannend want je weet nooit hoe collega bedrijven het project aanbieden. De markt is moeilijk, dat is bekend en het was dan ook plezierig dat Hitachi wederom voor ons heeft gekozen. We hadden al een lopende relatie met Hitachi, maar je moet het elke keer wel weer waarmaken’, aldus Van der Sande.

 

Persoonlijk contact

Van der Sande merkt in de praktijk steeds meer dat veel bedrijven behoefte hebben aan een goed persoonlijk contact. ‘Het moet klikken tussen de klant en leverancier, bovendien zie je steeds vaker dat bedrijven het liefste met één aanspreekpunt te maken willen hebben. Deze moet dan alle nodige componenten en contacten bundelen.’ Konecranes heeft dan ook gekozen voor een regionale benadering van de diverse markten. Ook hebben de medewerkers diverse specialisaties in hun pakket.’ Voor Hitachi heeft Henk Eric Diderik deze ‘hijskar’ getrokken. ‘We hebben op drie locaties al diverse hijsinstallaties van Konecranes in gebruik. Deze kranen hebben we in combinatie met servicecontracten. En de service is gewoon goed. Niet alleen hier, maar ook op onze andere locaties. In combinatie met een goede aanbieding hebben we daarom weer voor Konecranes gekozen’, vertelt Diderik.

 

Er kon met een schone lei worden begonnen. ‘Het gaat hierbij om diverse hijsunits in onze nieuwe productieruimte, recht tegenover het pand waar we eigenlijk uit waren gegroeid. Het pand tegenover ons was ook al van Hitachi, hier zat onze onderdelenverkoop. Zij zijn inmiddels verhuisd naar een groter pand.’

 

Werken met zones

Terug naar het Hitachi-project. ‘Gezien de diversiteit in tonnage, van de benodigde hijscapaciteit, is er in overleg met Hitachi gekozen voor een zogenoemde zonering. Zo ligt er nu één kraanbaan waar een 5 ton kraan en een 20 ton kraan staan opgesteld en een andere baan waar eveneens een 5 ton kraan met een 25 ton kraan op één baan lopen. Veiligheid is een belangrijk issue bij het hijsen. De toepassing van een mechanische blokkering op de kraanbaan voorkomt dat de zware kraan in het laatste stuk van de kraanbaan kan komen, alleen de 5 ton kraan is hier welkom’, aldus Van der Sande.

 

Sneller met lege haak

De hijsbeweging is voorzien van het ESR systeem. Dit staat voor Extended Speed Range. Hierdoor kan er met een lege haak sneller worden gewerkt. Ook zijn de kranen frequentiegeregeld gestuurd. Hiermee kan de snelheid variabel worden geregeld wat de veiligheid en productiviteit verhoogt en het scheelt ook in het energieverbruik.

Het gehele project is gerealiseerd en Hitachi heeft de nieuwbouw inmiddels getoond aan haar relaties tijdens de open dag ter ere van het veertig jarig jubileum van Hitachi in Nederland.

 

Hitachi Construction Machinery Europe

HCME bouwt onder meer machines voor de weg- en waterbouw, sloop, schroot- en afvalverwerking. Een van de belangrijkste producten is de hydraulische graafmachine, van een minigraver van 1.000 kg tot een graafmonster van 800 ton. Het bedrijf bouwt ook wielladers, dumptrucks en hijskranen. De productie hiervan gebeurt in Japan en diverse Aziatische landen, Amerika en Europa.