Aalberts Industries heeft in 2012 de winst en omzet verder zien stijgen. De industrieel toeleverancier boekte een recordomzet van meer dan 2 miljard euro en een nettowinst van 152,1 miljoen euro.
Aalberts Industries bracht dinsdag haar jaarverslag over 2012. De omzet van meer dan 2 miljard euro betekent een stijging van 5 procent ten opzichte van 2011. Het bedrijfsresultaat (EBITA) groeide eveneens met 5 procent naar 219,1 miljoen euro.
CEO Wim Pelsma van Aalberts Industries: ‘De goede voortgang is het resultaat van onze aanhoudende focus op versterking van onze marketing- en verkoopaanpak, de sterke verbetering van ons product- en technologieportfolio en de verdere uitbouw van onze positie in bepaalde marktsegmenten.’ Tegelijk heeft Aalberts de snelheid van innovatie en productontwikkeling én van de implementatie van projecten ter verhoging van de productie-efficiency opgevoerd.
Industrial Services
Bij de groep Industrial Services steeg de netto-omzet met 3 procent tot 595 miljoen euro en bleef de goede winstgevendheid gehandhaafd met een bedrijfsresultaat van 79,6 miljoen euro. Deze resultaten werden behaald dankzij een sterke toename van de product- en technologieontwikkeling, inclusief veel bijbehorende engineeringwerkzaamheden voor nieuwe projecten. Pelsma: ‘Ook bieden wij bij diverse grote klanten met toenemend succes een combinatie van technologieën aan op basis van key account-management.’
Flow Control
Ondanks uitdagende marktomstandigheden steeg de netto-omzet van de groep Flow Control met 5 procent naar 1.430 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat nam met 8 procent toe tot 139,5 miljoen euro. Deze voortgang werd gemaakt dankzij de toenemende marketing- en verkoopfocus op snelgroeiende productlijnen en intensivering van de verkoop van complete gespecificeerde systemen. ‘Ook hebben we onze posities in de marktsegmenten industrie, districtenergie en in het bijzonder olie & gas verder uitgebouwd’, vertelt Pelsma.
Verdere winstgevende groei
De onderneming is volgens de CEO goed toegerust voor verdere winstgevende groei. ‘Er lopen veelstrategische, marketing- en verkoopinitiatieven en wij blijven grote aandacht geven aan technologie- en productontwikkeling en continue verbetering van onze productie-efficiency en operationele marge.’
Ook zal in 2013 wederom geïnvesteerd worden in efficiëntere productie, verkoopkracht, engineeringcapaciteit en aanvullende acquisities die bijdragen aan versterking van de marktposities. ‘Tegen deze achtergrond gaan wij ervan uit dat 2013 zich voor de onderneming tot een goed jaar zal ontwikkelen met verdere winstgevende groei.’