Tijdens de eerste editie van netwerkbeurs MetaalExpo en het Nationaal Metaal Congres zijn volgens VNU Exhibitions in totaal 20 duizend businesscontacten gelegd tussen exposanten en bezoekers. 65 procent van de bezoekers was eind- of- medebeslisser en ongeveer een vijfde had een adviseursfunctie.
Nationaal Metaal Congres en MetaalExpo vonden vorige week gelijktijdig plaats in de Brabanthallen in Den Bosch.
Seminars en presentatiesessies zijn goed bezocht. Bezoekers die een sessie bijwoonden vonden de inhoudelijke verdieping en praktische handreikingen van grote toegevoegde waarde. Voor een volgende editie zien bezoekers wél graag een groter aanbod.
Best bezochte sessies
De best bezochte sessies van het Nationaal Metaal Congres waren ‘Wat moet u doen om winst te maken met kleine series?’ door 247TailorSteel, ‘Quick Respons Manufacturing voor kleine series’ van Philips en ‘Productiestrategie: Automatiseren seriegrootte 1′ door Vosteq Innovations.
Aanknopingspunten
‘Deze nieuwe beurs-congresformule geeft genoeg aanknopingspunten om door te ontwikkelen’, zegt Gert Jan Braam, marktmanager metaalindustrie bij VNU Exhibitions. ‘Ja, ook genoeg verbeterpunten. Maar die ervaring hebben we over het algemeen met een eerste editie van een nieuw initiatief. We gaan nu samen met de exposanten en bezoekers evalueren zodat we gericht kunnen verbeteren en investeren in kwaliteit voor de volgende editie. De locatie in het hart van de maakindustrie is goed bevallen.’
Metaal en machines
De helft van de 3.486 bezoekers is werkzaam in de metaalindustrie of machinebouw. Op ruime afstand volgen de adviesbureaus en groothandels. Meeste interesse ging dan ook uit naar de laatste informatie over machines en machinegereedschappen voor verspanen (52 procent) en niet-verspanen (35 procent) en gereedschappen (49 procent). Dit werd op de voet gevolgd door werkplaatstechniek (29 procent) en automatisering (28 procent).