De achtste editie van de vakbeurs Transport & Logistics heeft in twee dagen 2.103 bezoekers getrokken. Volgens beursorganisator Easyfairs is het aantal bezoekers en hun kwaliteit ten opzichte van vorig jaar gelijk gebleven. ‘Een knappe prestatie in deze uitdagende tijden binnen de sector.’
Volgens Easyfairs heeft de beurs met een sterk inhoudelijk programma een brede bezoekersdoelgroep aangesproken. ‘De grootste groep bezoekers was afkomstig uit de sector transport en expeditie. Ook het aantal beslissingsbevoegde verladers en directie en management vanuit productiebedrijven, de industrie en de groothandels was goed vertegenwoordigd. Door partnerships met vooraanstaande branchepartijen stond er een uitgebreid programma aan seminars en workshops. Zo hebben onder andere EVO, Dinalog, Green right Europe, VVA/NVVK, NDLHIDC, NVC, NVG en Syntens hun steentje bijgedragen. Ook de demonstraties hebben hoge ogen gegooid en hebben voor een complete beleving gezorgd.’
Echte relatiebeurs
Rik Gerrits van Jeka ziet Transport & Logistics echt als relatiebeurs en een prima mogelijkheid om binnen twee dagen veel contacten uit de regio Rotterdam te ontmoeten. ‘Het is niet een overdreven drukke beurs, maar de bezoekers komen wel allemaal uit de logistieke hoek. Wij staan meestal op grote beurzen als Logistica, maar dit is een prima beurs om bestaande contacten verder uit te bouwen.’ Jeka promoot op de stand vooral haar webshop met logistieke bewegwijzering, markeringsproducten en labels waarmee het bedrijf in maar liefst dertien landen actief is.
Op de stand van Barloworld overheerst de kleur groen, want lean & green wordt steeds belangrijker voor het bedrijf uit Vianen. Accountmanager Stefan Mols: ‘Transport & Logistics is een compacte beurs, maar hier komen wel de mensen die je wilt bereiken. Maar het had best iets drukker mogen zijn. We staan hier om nieuwe klanten te bereiken, maar ook om te zien en gezien te worden. Er is niets belangrijker dan face-to-face contact met klanten.’ Barloworld presenteert zich als een groene leverancier van intern transportmateriaal. ‘De markt is het afgelopen jaar met zo’n 20 procent gekrompen en om ons te onderscheiden proberen wij klanten zo goed mogelijk te adviseren hoe hun vloot eruit moet zien. Hoe ze energie kunnen besparen en of bijvoorbeeld investeren in elektrische trucks verstandig is. Wij berekenen voor de klant de oude en nieuwe situatie, zodat ze zelf kunnen zien of groener ook voordeliger is.’
Twaalf leads
Voor Stefan Reusen van Forbo Siegling, leverancier van transportbanden, is het de eerste keer dat hij als standhouder op Transport & Logistics staat. ‘Het bezoekersaantal van deze beurs is erg laag en daarom is het voor ons bedrijf niet zo’n nuttige beurs. Maar aan de andere kant: er hoeft maar een order uit voort te vloeien en het is wél een nuttige beurs. Qua doelgroep past deze beurs wel bij ons.’ Forbo Siegling presenteert op de stand energiezuinige transportbanden waarvan de wrijvingswaarde is gereduceerd. ‘Het levert zo’n 30 procent besparing op per motor, wat voor een grote klant zoals Schiphol een hele grote besparing oplevert. Ook laten we hier onze cradle to cradle transportbanden zien.’ Terwijl de ene standhouder amper reacties van bezoekers krijgt, zegt Jos Coenegracht van Hovuma Magazijnstellingen al twaalf concrete leads te hebben gehad op de helft van de eerste beursdag. ‘Het is natuurlijk altijd maar afwachten wat eruit komt. Het is voor ons de derde keer dat we op deze beurs staan en altijd naar tevredenheid.’ Hovuma is de grootste Nederlandse producent van magazijnstellingen en onderscheidt zich naar eigen zeggen door de degelijkheid en deugdelijkheid van het product. ‘Investeer maar één keer in goede magazijnstellingen, is ons motto.’
Nederland logistieke hub
Sinds de transfer van Transport & Logistics naar het logistieke hart van Nederland, Rotterdam, heeft de beurs een nieuwe weg ingeslagen. In 2014 zal dit voor deelnemers en bezoekers nog duidelijker merkbaar en zichtbaar worden. Tijdens de beurs is al een tipje van de sluier van het nieuwe beursconcept voor 2014 opgelicht. Niet alleen wordt de opzet van de beursvloer vernieuwend ingedeeld, ook wordt een gesegmenteerde aanpak van de beurs gecreëerd en een aantal specifieke segmenten binnen de sector worden hierbij aangeboord. Hierbij valt te denken aan de deelgebieden multi modal, IT & services, warehousing en ports & shipping. Het internationale accent wordt de aankomende editie nog verder benadrukt door de verschillende handelsmissies die aangetrokken worden. De positieve ervaringen van de handelsmissie uit Marokko hebben voor een eerste aanzet gezorgd tot verdere samenwerkingen over de grens. Door middel van de vakbeurs Transport & Logistics zal Nederland als ‘logistieke hub van Europa’ nog meer op de kaart gezet worden, mede door vergaande samenwerkingen met brancheorganisaties en vertegenwoordigers uit de sector. Inmiddels lopen de eerste gesprekken met deze partijen en wordt er een draagvlak gecreëerd om deze plannen tot uitvoering te brengen.
In de praktijk betekent dit de vertrouwde kwalitatieve Transport & Logistics vakbeurs in een nieuw jasje met een groot internationaal accent. 70 procent van de bezoekers heeft aangegeven volgend jaar opnieuw de beurs te bezoeken. Met de aangekondigde veranderingen zal het concept zowel deze groep, als een compleet nieuwe doelgroep bezoekers, aanspreken en uitnodigen voor een compleet en internationaal overzicht van de branche.