DNHK ondernemersforum maakindustrie trapt industriecampagne af

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

‘Lithografie als hartslag van de industrie.’ Het was fraaie beeldspraak die CMO Frits van Hout van AMSL gebruikte tijdens het Ondernemersforum Maakindustrie 2013 van de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK), vorige week in Veldhoven. En die hartslag pompt volgens ASML voldoende kansen voor Nederlandse toeleveranciers rond.

‘We besteden al 40 miljard euro uit en dat willen we uitbreiden’, zei Van Hout tijdens het ondernemersforum, een thuiswedstrijd bij ASML. ‘ASML groeit naar ongeveer 900 miljoen euro aan R&D-uitgaven per jaar. Nederlandse bedrijven zijn sterk in R&D óf productie, niet vaak in beide. Wij hebben partners nodig die deze kwaliteiten combineren. Daar liggen kansen.’

Built to print

Van Hout gaf zijn visie tijdens het Ondernemersforum Maakindustrie van de DNHK, VNO-NCW en FME en trok daarom een parallel met de Duitse maakindustrie. ‘In ons land neemt slechts 18 procent van de toeleveranciers OEM-taken op zich, terwijl 82 procent ons build to print toelevert. In Duitsland is deze verhouding 44 tegen 56 procent. Tegen onze Duitse partners zeg ik daarom: vielen dank und bitte weiter. En tegen Nederlandse toeleveranciers zeg ik: laat je niet de kaas van het brood eten.’

ASML wil graag diepere uitbesteding: zowel R&D als productie. ‘Daarom zou het goed zijn als de overheid bedrijven meer prikkels geeft om R&D-activiteiten toe te voegen. Wij zoeken technologen die meer willen ondernemen, of ondernemers die meer technologie willen’, aldus Van Hout.

Industriecampagne

Het forum bij gastheer ASML was vorige week de aftrap van de industriecampagne ‘Maak kennis, maak mee, maak waar’, die DNHK dit jaar samen met VNO-NCW en FME voert. Een panel met VNO-NCW-voorzitter Bernard Wientjes, ondernemer Arjan Heinen van e-Traction, directeur Beleid bij FME Peter Bongaerts en bestuurslid Jacques van den Broek van Randstad gingen in op het Nederlandse innovatiebeleid en de Nederlands-Duitse toekomstperspectieven.

Eén van de kernthema’s was het Nederlandse innovatiebeleid. ‘Zonder in goede tijden te investeren in innovatie, overleef je het in crisistijden niet. Consistent overheidsbeleid is daarbij wel van groot belang’, benadrukt Heinen. Volgens Wientjes kan Nederland qua consistentie leren van Duitsland: ‘Blijf consistent in de industrie, houd de hoofdkoers aan.’

Nederland maakland

‘Hoewel niet iedereen het doorheeft, is Nederland een maakland. Nederland is niet alleen geld met geld verdienen, maar ook geld met werk verdienen. Ons buurland speelt daarbij een belangrijke rol en daarom zijn we vandaag hier’, zei Dick de Boer, plaatsvervangend voorzitter van de DNHK.

‘Maak kennis, maak mee, maak waar’ loopt nog tot eind 2013 en biedt tijdens verschillende evenementen de gelegenheid om meningen uit te wisselen en contacten met bedrijven uit Nederland en Duitsland te leggen.