Strukton Immersion Projects, het bedrijf van Strukton dat gespecialiseerd is in technieken als het afzinken van tunnels, heeft een opdracht verworven in Venetië. Het gaat om de engineering en de uitvoering van het transporteren en afzinken van acht betonnen caissons die per stuk 21.000 ton wegen.
Op de caissons wordt een beweegbare kering gemonteerd die Venetië moet beschermen tegen overstromingen. De verworven opdracht betreft de zuidelijke ingang bij Chioggia. Opdrachtgevers zijn de autoriteiten van Venetië. Strukton voert dit werk uit voor de Italiaanse aannemerscombinatie Clodia. De contractwaarde voor Strukton bedraagt ruim 8 miljoen euro.
De engineering en voorbereiding van de werkzaamheden starten direct. De uitvoering zal in de zomer van 2014 starten en enkele maanden in beslag nemen.
Venetië ligt op een groep kleine eilanden midden in een lagune en heeft al eeuwen te kampen met overstromingen vanuit de Adriatische Zee die elkaar steeds sneller opvolgen. Niet alleen stijgt de zeespiegel, de stad zakt ook weg in de onstevige ondergrond. Om verdere overstromingen te voorkomen wordt er een stormvloedkering gebouwd die de lagune bij hoog water moet afsluiten: het MOSE-Project (MOdulo Sperimentale Elettromeccanico). De stormvloedkering is een systeem dat bestaat uit beweegbare keringen die worden aangelegd bij de drie ingangen van de lagune, bij de plaatsen Lido, Malamocco en Chioggia. Het systeem wordt alleen gesloten bij extreem hoog water, vergelijkbaar met de Maeslantkering in Nederland.
Martijn Smitt, directeur Strukton Immersion Projects: ‘Gezien de aard van de activiteiten en de vele facetten binnen het proces van het opdrijven, transporteren en afzinken van de caissons hebben we dit project in handen gegeven aan een toegewijd en ervaren team. De werkzaamheden gebeuren in nauwe samenwerking met de Clodia projectorganisatie.’
Strukton is specialist op het gebied van afzinken en is eerder betrokken geweest in tal van tunnelprojecten zoals recent bij de Noord/Zuidlijn in Amsterdam, het afzinken van tunnelelementen bij de Busan-Geoje Link in South Korea en de Limerick tunnel in Ierland.