ABN-Amro Visie op Industrie: kansen voor 3D-printen

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

De onzekere economische omstandigheden blijven ook in 2013 nog een grote rol spelen in de industriële sector. Nederlandse bedrijven moeten zich meer focussen op lage kosten en een hogere productiviteit. Kansen liggen er buiten Europa en in markten waar nog wel groei is. 3D-printing is zo’n markt, die volgens additieve productie autoriteit Terry Wohlers in 2015 groeit naar 3,7 miljard euro. Dit staat te lezen in Visie op Industrie van ABN-Amro.

In de visie wordt speciale aandacht besteed aan 3D-printen. In vier interviews vertellen Jack Heijer (Heijcon), Ricard van de Vrie (LuxeXcel), Krista Polle (TNO) en David Kamps (sector banker industrie ABN-Amro) hun mening over 3D-printen. ABN-Amro ziet dat de printtechnieken in rap tempo verbeteren en de mogelijkheden voor industriële toepassingen snel toenemen. ‘3D-printing is geen wondermiddel, het biedt innovatieve bedrijven wél de mogelijkheid om zich te onderscheiden’, vertelt Kamps.

‘De eindklant krijgt een steeds grotere invloed op producten. 3D-printing maakt maatwerk mogelijk. Daarnaast bespaart het veel afval en dus onkosten en worden voorraden overbodig doordat vraag en productie direct op elkaar kunnen aansluiten. Het beïnvloedt het maakproces en de hele manier van denken. Het is dus belangrijk dat de Nederlandse industrie het oude industriële denken los laat, niet verkrampt door de huidige economische stand van zaken en als echte ondernemers nieuwe kansen aan gaat pakken die 3D-printing mogelijk maakt.’

Nederlandse industrie

De economische crisis en dalende prijzen zetten de omzetten in de Nederlandse industrie in 2012 onder druk. In 2013 komt hierin weinig verbetering. ABN AMRO verwacht pas in 2014 dat de economie in de eurozone zich licht herstelt. In regio’s buiten de Europese Unie – met name in de Verenigde Staten en opkomende economieën – is sprake van sterke economische groei. Voor bedrijven die zich op deze markten richten, zijn de vooruitzichten veel gunstiger dan voor spelers die zich op de binnenlandse markt en de eurozone richten.

Kosten moeten omlaag en productiviteit omhoog

Bedrijven in de industriële sector hebben niet alleen te maken met een zwakkere economie, maar ook met toenemende concurrentie. Hierdoor is het essentieel dat de kosten omlaag gaan en de productiviteit omhoog. Dit is mogelijk door bedrijfsprocessen te automatiseren en in de productie robotisering toe te passen. In de technische groothandel kunnen de voorraadniveaus aanzienlijk worden gedrukt door het slim in- en uitfaseren van producten. En producenten van metaalproducten kunnen kosten besparen door standaardbewerkingen uit te besteden aan goedkoper opererende specialisten, al dan niet in lagelonenlanden. Ook de verpakkingsmiddelenindustrie merkt een duidelijke focus op kosten ten tijde van crisis. Hoewel klanten duurzaamheid willen en dus waakzamer zijn op het gebruik van kunststof, is het marktaandeel bioplastic – door de hogere kostprijs – nog maar 1,5 procent van de mondiale kunststofproductie.

 Visie op industrie – ABN AMRO mei 2013.

 

ABN-AMRO Visie op Industrie