Knauf heeft de grootste totale naambekendheid in de afbouwsector. Liefst alle stukadoors zijn bekend met dit merk. Dit blijkt uit onderzoek voor de BouwKennis Marketing Score Card Naambekendheid & Imago Afbouw 2013.
In dit onderzoek zijn de top of mind awareness (als eerste spontaan genoemd), de spontane naambekendheid en de geholpen naambekendheid van de grootste merken in de afbouwsector in kaart gebracht. Naast Knauf staan ook Forbo Eurocol, Brander, Velux en Fermacell in de top-5 bekendste afbouwmerken.
Afbouwsector productgroepen
In de Marketing Score Card Naambekendheid & Imago Afbouw worden de top of mind awareness (als eerste spontaan genoemd), de spontane naambekendheid en de geholpen naambekendheid in kaart gebracht. De afbouwsector is hiervoor gesplitst in zeven productgroepen, zoals gipswanden, tegellijm en pleisters. Per productgroep is de naambekendheid onderzocht onder de twee belangrijkste marktpartijen voor die productgroep.
Knauf
Wanneer gekeken wordt naar de totale naambekendheid (spontaan + geholpen) van alle productgroepen bij elkaar, eindigt Knauf op de eerste plaats. In de productgroep pleisters, de core business van Knauf, kennen maar liefst alle ondervraagde stukadoors het merk.
Tegelzetters en stukadoors
Forbo Eurocol (tegellijm) staat met een bekendheid van 97 procent onder tegelzetters op de tweede plaats, gevolgd door Brander (pleisters) met een totale naambekendheid bij 96 procent onder stukadoors. Velux (daglichttoepassingen) en Fermacell sluiten de top-5 af. Zij zijn bekend bij respectievelijk 95 procent van de aannemers en 93 procent van de montagebedrijven.
Het rapport is uitgevoerd onder aannemers, architecten, klusbedrijven, montagebedrijven, stukadoors en tegelzetters en brengt de naambekendheid, het imago en de merkkracht van vele merken in kaart. Hiervoor is een duidelijke verdeling gemaakt naar productgroepen in de afbouwsector.