De Nederlandse busfabrikant VDL is niet gelukkig met de order van 35 elektrische bussen die Schiphol plaatste bij BYD en niet bij VDL. ‘Het is geweldig triest.’
Dat vindt VDL Bus&Coach directeur Willem van der Leegte. Hij zegt in het Financieele Dagblad: ‘Het is geweldig triest dat een pilotproject, dat qua grootte uniek is in Europa, naar de concurrent gaat.’
Twee- tot driehonderd banen weg
Hij denkt dat de luchthaven alleen maar naar de prijs heeft gekeken. De aanbestedingssom ligt op ongeveer vijftien miljoen euro, inclusief een onderhoudscontract en laadstations. Schiphol zegt dat BYD eruit sprong door prijs en kwaliteit. In totaal waren vijf partijen bij de aanbesteding betrokken. Van der Leegte denkt dat dit twee- tot driehonderd banen gaat kosten. Van de Leegte zei eerder dit jaar, op een bijeenkomst van Deloitte in Eindhoven, dat het hem frustreert dat afnemers zo fixeren op de prijs.
BYD is sinds kort actief op de krimpende Europese busmarkt waarop bovendien zeer veel concurrentie is. Yongpin Chan van BYD zegt blij te zijn met ‘zo snel een tweede order’, na de provincie Friesland.