Henk Wiersma, directeur-eigenaar van Itter heeft de financiering rond voor de bouw van een nieuwe fabriek op het nieuwe bedrijventerrein Broeklanden in Hardenberg. De nieuwe fabriek is voor de huisvesting van Itter én van het nieuwe bedrijf Futurion dat met zo weinig mogelijk mensen aluminium onderdelen gaat maken voor de , algemene machinebouw, medische wereld en vliegtuigbouw.
Itter concentreert zich op het proces voor toelevering van aluminium profielen aan OEM’ers of main suppliers. Zowel metaalbedrijf Itter en de nieuwe onderneming Futurion verhuizen naar het bedrijventerrein Broeklanden. Wiersma denkt volgend jaar maart met de bouw te beginnen en eind 2014 met de productie te kunnen starten. ‘Hoe groot de investering precies gaat uitvallen hou ik even voor me, maar dat het om een miljoeneninvestering gaat moge duidelijk zijn.’
Manloos
Hiermee komt een lang gekoesterde wens van de ondernemer eindelijk uit. Al meer dan tien jaar wil Wiersma een fabriek die de concurrente aan kan met de lagelonenlanden zoals China. Ook hoopt hij met de nieuwe fabriek het probleem van vakpersoneel te omzeilen. Wel heeft het bedrijf straks behoefte aan hooggeschoold personeel die kunnen omgaan met volautomatische productieprocessen. Het draaiboek dat tien jaar geleden door een student van de Universiteit Twente is opgesteld, is nu nog steeds de rode draad in het vernieuwingsproces. In het hele denkproces rondom het manloos produceren denken ook twee grote klanten van Itter mee, namelijk VMI uit Epe en OCE uit Venlo.
Futurion zal uiteindelijk nagenoeg manloos gaan werken, 24/7. Wat we gaan doen is hetzelfde als wat Itter nu doet maar dan met zo weinig mogelijk mensen en met de nadruk op de fabricage van uitsluitend enkelstuks en kleine series. Wiersma (foto) schat in dat er alleen voor de expeditie nog mensen nodig zullen zijn. ‘Maar’, zegt Wiersma, ‘we doen het met de weg der geleidelijkheid, rustig en beheerst en met een langetermijnvisie. Ik heb projecten gezien die uiteindelijk sneuvelden op het gebrek aan een degelijke visie.’
Productie pilots
De afgelopen zeven jaar heeft Wiersma een aantal deelfabricages geautomatiseerd en getest. Daarvoor kreeg Wiersma eerder al vijf ton subsidie van de provincies Overijssel en Gelderland. Zelf stak hij eenzelfde bedrag in het testprogramma. Zo zijn er pilots geweest van de volgend geautomatiseerde deelfabricages:
- Werkvoorbereiding
- Transport producten via paternoster
- Handling van de producten
- Verspanen met robothandling
- Spoelen van de producten
- Afbramen producten
- Meten en controleren
Al deze deelfabricages werken afzonderlijk volledig geautomatiseerd. ‘De enige onzekerheid is hoe we al deze deelfabricages aan elkaar gaan koppelen. Daarom doen we het ook rustig aan. De eerste schop gaat tenslotte niet eerder dan maart 2014 in de grond. Tot die tijd hebben we nog om alle processen en bouwkundige facetten uit te werken In eerste instantie gaan we in Futurion ook produceren met bestaande machines en daarna stap voor stap verder groeien’, besluit Wiersma.
Grafische impressie van de nieuwbouw van Itter en Futurion op de kop van Broeklanden in Hardenberg.