Blog Rolf Elling: Smart, smarter, smartst

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Er zijn wel eens van die momenten waarbij je lichtjes gaat twijfelen en denkt ‘is dit nu wel zo, wat er wordt meegedeeld?’

Neem bijvoorbeeld het bericht van de Kamer van Koophandel. Deze organisatie heeft een onderzoek laten uitvoeren hoe het, binnen het ondernemersveld, is gesteld met Smart Industry. In de volle breedte is bij ondernemers gekeken of er voldoende aan Smart Industry wordt gedaan.

Deze verregaande digitalisering in de bedrijfsvoering waardoor er nieuwe manieren van produceren en nieuwe businessmodellen en de hieraan gekoppelde nieuwe markten ontstaan, staat zeker nog niet bij alle ondernemers op het netvlies.

Uit het onderzoek komt naar voren dat een op de vijf ondernemers wel eens van Smart Industry heeft gehoord. Dat betekent een percentage van twintig procent en dat is natuurlijk veel te weinig.

Ik denk overigens wel dat het in de maakindustrie, ook over de volle breedte beschouwend, meer en indringender speelt en bekend is.

Kijk ik alleen al even naar de activiteiten op dit vlak binnen de Koninklijke Metaalunie, dan zijn deze goed vertegenwoordigd. Een mooi voorbeeld is de Smart People Award die binnenkort (op 5 november) wordt uitgereikt aan het bedrijf dat mens en techniek al heeft ‘ingericht’ en opgeleid voor de slimme industrie.

Want goede vakmensen zijn een onmisbare schakel in de transitie naar een toekomst waarin het mkb-metaal, gebruikmakend van de nieuwste technologieën, slimmer en sneller zal moeten gaan produceren. Immers, techniek maakt het mogelijk: de mens doet het. Dit vraagt naast vaktechnische kennis, om eigenschappen als flexibiliteit, creativiteit en de prikkel om constant op de hoogte te blijven van die nieuwe ontwikkelingen door scholing. Diezelfde vakmens moet ook in staat zijn om met plezier langer en gezonder door te kunnen werken.

Hoe ingrijpend robotisering, 3D-printing en sensoring ook zullen zijn voor het mkb-metaal, zonder menselijke inbreng komt geen enkel bedrijf verder. Toch?

Rolf Elling, hoofdredacteur

Reageren?
E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl
Twitter: @VenA_Rolf
Facebook: https://www.facebook.com/vraagenaanbod