Bredenoord en Dura Vermeer laten met de permanente inzet van tien mobiele hybride aggregaten zien dat duurzame mobiele stroom de testfase voorbij is. De ESavers besparen tot veertig procent brandstof en daarmee emissie door de samenwerking van het accupakket en een efficiënt aggregaat. Het online monitoringsysteem maakt de besparing inzichtelijk.
Bredenoord ontwikkelde, in ketensamenwerking met Dura Vermeer, deze ESaver in eigen huis. Op verschillende plaatsen hebben twee voorgaande prototypen pilotprojecten gedraaid, onder meer bij de aanleg van een ecoduct en bij onderhoudswerkzaamheden op Schiphol. De op papier berekende brandstofbesparing van veertig procent werd in de praktijk ruimschoots gehaald. De pilotresultaten bevestigen de overtuiging van Dura Vermeer en zorgen ervoor dat het bouwbedrijf als eerste de hybride techniek op grote schaal inzet. De ESavers (400V) die Dura Vermeer huurt, leveren in combinatie met een 15 kVA aggregaat tot maximaal 30 kVA vermogen als er voldoende accucapaciteit is.
Verantwoord
De nieuwe hybride aggregaten combineren maatschappelijk verantwoord ondernemen met praktisch rendement. Age Vermeer, directeur Dura Vermeer Divisie Infra: ‘De schaarste aan grondstoffen en het opraken van fossiele brandstoffen inspireert ons. Daarbij geloven wij in de optelsom van ideeën, initiatieven en ontwikkelingen die we in ketensamenwerking vormgeven.’
ESaver
Uitgangspunt bij het ontwikkelen van de ESaver was het efficiënter maken van bestaande technologie. In het hybride concept van de ESaver wordt een bestaand aggregaat uit Bredenoords huurvloot gekoppeld aan een accupakket door middel van een unieke inregeling; de power intelligence. Is het accupakket bijna leeg of is er een piek in de stroomvraag, dan slaat het aggregaat aan. De motor werkt altijd op vol vermogen, dus in zijn meest efficiënte werkgebied. Zodra het accupakket opgeladen is, stopt de motor en wordt de voeding geleverd vanuit het accupakket. Door deze speciaal ontwikkelde power intelligence realiseert de ESaver tot veertig procent besparing van brandstof en emissie ten opzichte van bestaande aggregaten in een normale configuratie. Daarnaast betekent het een forse geluidsreductie. Het aggregaat hoeft bijvoorbeeld niet meer de hele nacht te draaien. Uniek aan de ESaver is de mogelijkheid voor de gebruiker om online de resultaten te monitoren. De besparing ten opzichte van een normaal ingezet aggregaat, in brandstof en CO2-uitstoot, wordt direct zichtbaar in het verbruikersprofiel.