Hoewel veel bouwbedrijven het interessant vinden om de tevredenheid van hun klanten met hun werk te meten, zijn er nog maar weinig bouwbedrijven die dit op reguliere basis doen. Bouwbedrijven zouden vooral de tevredenheid met betrekking tot het nakomen van afspraken, de communicatie en de netheid van werken willen achterhalen.
Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy dat is uitgevoerd onder ruim 280 bouwbedrijven met verschillende specialisaties.
Projectevaluaties worden vooral gebruikt om er zelf van te leren. Bedrijven willen achterhalen wat er wellicht niet goed is gegaan tijdens een project om ervoor te zorgen dat dit een volgende keer niet weer aan de orde is. Naast een dergelijk leereffect, zijn projectevaluaties ook bruikbaar als marketing tool.
Door het openbaar te maken van de evaluatie, bijvoorbeeld door middel van het plaatsen van een testimonial, is het mogelijk vertrouwen van (toekomstige) klanten te winnen. Ondanks deze voordelen van projectevaluaties, zijn er maar weinig bouwbedrijven die op reguliere basis hun werk laten evalueren door hun klanten (17 procent). Over het geheel gezien zijn veel bouwbedrijven (76 procent) wel met projectevaluaties bezig of hierin geïnteresseerd.
Bouwbedrijven willen met projectevaluaties vooral achterhalen hoe zij het doen wat betreft het nakomen van afspraken, communicatie en netheid van werken. Dit zijn juist de elementen die veel afhangen van de beleving van de klant en minder goed zelf meetbaar zijn, zoals bijvoorbeeld de prijs en het houden aan de planning. Klanten selecteren juist vaak op deze samenwerkingselementen en daarom kan het goed in de marketing strategie gebruikt worden.