Exotische Dino voor overslag van hoogovencement

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Argos & Mijnmaatschappij Cement Company (A&MCC) in Willemstad op Curaçao, zocht wereldwijd naar een mobiele installatie voor het verladen van hoogovencement vanuit big bags naar bulkwagens. Na een gedegen selectie bleek de cement Dino van Van Beek de beste.

‘Al was deze iets hoger in aanschafprijs, de snelle terugverdientijd van de Dino en goede zorg door Van Beek gaf voor ons uiteindelijk de doorslag’, aldus Maarten van de Laar, manager TD bij A&MCC.

  

Het verladingsproces

De Dino wordt door A&MCC ingezet voor het transport van hoogovencement vanuit big bags naar bulkwagens. Dit cement is afkomstig uit Europa en door vrachtschepen naar de centrale haven op Curaçao verscheept. Vanuit de centrale haven worden de big bags naar het cementoverslagstation aan de Fuikbaai gereden. Bulkwagens van Betonindustrie Brievengat (de grootste lokale bouwblokken-, bestrating- en betonleverancier) voorzien de verschillende eigen beton- en blokkencentrales op het eiland van cement. In een bulkwagen wordt het cement met lucht onder druk gebracht en vervolgens, alsof het een vloeistof is, in de silo’s gepompt.

Op de goede weg

Maarten van de Laar, manager technische dienst bij A&MCC en Betonindustrie Brievengat: ‘We waren op zoek naar een betrouwbare en gebruiksvriendelijke big bag cementinstallatie, want onze toenmalige installatie was sterk verouderd en gaf continu problemen. Een mobiele plant leek ons dé oplossing. Via internet waren we eerst in Amerika beland. Maar gezien onze ervaring met Europese machines en met het oog op eventuele nazorg wilden we verder kijken. Dus zochten we verder op het internet en via het zoekwoord ‘bulkwagen’ ontdekten wij Van Beek in Nederland. Daarop volgde één telefoontje naar Van Beek en we zaten op de goede weg. We kregen tijdens ons gesprek met Roel Kneepkens direct een goed gevoel over het cement Dino van Van Beek. Met name de verschillen met het Amerikaanse model, dat we eerder hadden gevonden, en de opties van deze Dino bulkwagenvuller werden door Kneepkens goed uitgelegd. Na een gedegen selectie bleek de Dino de beste configuratie te hebben en voor ons de beste oplossing te zijn. De Dino is dan wel iets duurder in aanschaf, maar de snelle terugverdientijd van deze Dino en goede nazorg door Van Beek gaf voor ons uiteindelijk de doorslag.’

Technische specificaties

De Dino bulkwagenvuller voor cement heeft een capaciteit van 40m3/uur en is vervaardigd uit staal met een gecoat casco. De stortbak is voorzien van big bag snijmessen, waarbij ‘fluidising pads’ bij de inloop de cementstroom bevorderen. Het zeefdek op de stortbak zorgt ervoor dat grove en/of andere materialen, die niet in het cement horen, uit de cementstroom gefilterd worden. Een beladingsbalg met stoffilterunit aan de uitloopzijde zorgt voor een stofvrije verlading.

De Dino bulkwagenvuller heeft over de volle lengte van de schroef een deksel dat open kan voor het goed en snel reinigen van de installatie. Het transport van de Dino naar Curaçao was eenvoudig aangezien de machine neerklapbaar is en daardoor compact in een 40 voet zeecontainer past. Roel Kneepkens, sales engineer bij Van Beek, vult aan: ‘Qua configuratie is deze machine een echte ‘Cement-Dino’. Van Beek heeft wereldwijd al meer dan 350 Dino’s verkocht, van Rusland tot Engeland. Maar deze machine voor A&MCC is de eerste Dino die de oversteek over de Atlantische Oceaan heeft gemaakt en in de Caraïben terecht kwam. Ik hoop dat deze ‘exotische’ Dino een spin-off mag zijn voor vele leveringen richting het Westen.’

www.van-beek.nl