Wielerbaan Assen krijgt 40 kilometer kromme latten van accoya-hout

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Veertig kilometer aan accoya-latten zijn nodig voor de wielerbaan die in Assen wordt gerealiseerd. De eerste rondjes zullen daar komend voorjaar op de 200 meter lange buitenbaan worden gereden. In de toekomst wordt nog een overkapping gerealiseerd, maar in eerste instantie wordt in de open lucht gefietst. ‘Accoya-hout is voor beide omstandigheden perfect.’

De kromming en de valsnelheid bepalen de resultaten op de CAD-tekeningen, die de basis van de geprefabriceerde gelamineerde liggers vormen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat de baanwielrenner zich als het ware laat ‘vallen’. Hij kan op die manier vanaf de bovenkant van de baan versnellen door naar de lager gelegen binnenzijde te duiken. ‘In het ontwerp is geen plank gelijk. Het rechte stuk loopt van binnen naar buiten nog met een graad of 13 omhoog. In de schuine bocht gaat het om bijna 50 graden. De kunst is om alles vloeiend te laten verlopen’, legt wielerbaanontwerper Sander Douma van Sander Douma Architecten/SDA Velodromes uit Stompetoren uit.


Accoya-hout is gekozen omdat het product duurzaam is en zich goed in de buitenlucht houdt. Ook als er in de toekomst een overkapping wordt gerealiseerd. ‘Het kan iets vergrijzen, maar dat is een kwestie van opschuren. Een goede balans van luchtvochtigheid is met accoya van minder belang, zoals dat in belangrijke mate wel geldt voor overige houtsoorten.’

Spijkerloos

De ruim 40 kilometer aan onbehandelde accoya-latten worden stuk voor stuk met de hand aangebracht. Het hout wordt spijkerloos op de spanten gelegd. De 6 cm brede gelamineerde liggers zijn geprefabriceerd en worden aan de bovenzijde tweemaal met een vloeibaar rubber ingesmeerd. ‘Het rubber wordt verhit aangebracht en zorgt voor een waterdichte aansluiting.’

Clothoïde

De clothoïde. ofwel overgangsboog. bepaalt de geleidelijke kromming naar de werkelijke bocht van de baan. Voor Assen ligt die op 18 meter. De overgang van recht naar bocht kent verschillende radiussen. Bij het ontwerp is niet specifiek rekening gehouden met een tweede fase, de overkapping. Er zou voldoende ruimte zijn rondom de baan voor de fundering van een kap.


De kombaan, de vijfde in Nederland, moet in november worden opgeleverd. ‘De belijning moet er nog op. In een droge periode zullen de 200 meterlijn, de sprinterslijn en de stayerslijn worden aangebracht.’ Douma weet dat in Assen een droom in vervulling gaat. ‘Hier ligt straks echt een perfecte kombaan die mooi, snel en spectaculair is.’

BMX

Naast de wielerbaan bestaat het project uit de realisatie van tribunes, een geasfalteerde wieleromloop en een BMX-baan ‘Belangrijk is ook de realisatie van een verbindingsgebouw van de wielerbaan naar de naastgelegen sporthal. Met een tunnel komt die uit op het middenterrein van de wielerbaan. In het gedeelte komen ook twee kleedlokalen, toiletten, kantoor en technische installatie.’