Frühstück op de Metav

Voor 2 miljard euro leveren Nederlandse toeleveranciers jaarlijks aan machinebouwers in Nordrhein-Westfalen. Toch kennen ze elkaar onvoldoende, denken brancheorganisaties aan beide kanten van de grens. Jammer, want daardoor blijven kansen onbenut. Een business Frühstück op de Metav moet hier verandering in aanbrengen.

‘De behoefte om elkaar beter te leren kennen, is er overduidelijk als ik de respons zie, enkele dagen nadat we de mailing hebben verstuurd’, zegt Hans Seelen. Hij werkt bij het cluster ProduktionNRW van de VDMA Nordrhein-Westfalen als Referent en is verantwoordelijk voor de inhoudelijke zaken. Samen met Mikrocentrum, Brainport Industries en Koninklijke Metaalunie organiseert de VDMA met nog twee Duitse organisaties op de Metav een business ontbijt. Een netwerkbijeenkomst, voor machinebouwers en toeleveranciers aan weerszijden van de grens. ‘Het accent ligt op het elkaar beter leren kennen.’

System suppliers

Jaarlijks kopen de machinebouwers in de Duitse deelstaat voor 2 miljard euro aan goederen in Nederland in. Nederland staat al jaren in de top 10 van de belangrijkste afzetmarkten voor de machinebouwers uit Nordrhein-Westfalen. ‘Dat een deel daarvan weer vanuit Nederland door verhandeld wordt, is van secundair belang. Nederland is een stabiele en belangrijke afzetmarkt’, zegt Seelen.

Waarom is er dan blijkbaar toch behoefte aan een nadere kennismaking? Hans Seelen denkt dat met name het system supplier concept van de Nederlandse toeleveranciers interessant is voor de Duitse uitbesteders. ‘Hierin onderscheidt de visie van de Nederlandse toeleveranciers zich van die van de Duitse’, aldus de VDMA-medewerker. ‘In onze machinebouw is het niet gebruikelijk dat een toeleverancier ook engineering doet, complete modules aanlevert. Dit is voor de machinebouwers een kans om over de rand van het eigen bord te kijken en kennis te nemen van andere structuren en vaardigheden.’

Kennis delen en verbinden

Hans Seelen heeft in Nederland onder andere de Precisiebeurs bezocht, nadat hij al contacten had met Mikrocentrum en Brainport Industries. Wat de toeleveranciers hier lieten zien, maakte indruk. Dat is de basis geweest om het concept verder uit te werken, zegt Jan van Moorsel van Mikrocentrum. ‘De Nederlandse en Duitse clusters doen te weinig met elkaar’, vindt hij. Want ook in Duitsland beginnen de machinebouwers na te denken over andere uitbestedingsmodellen, merkt Jan van Moorsel. Ze zoeken meer efficiency, gaan machines meer modulair opbouwen. Omgekeerd denkt hij dat de Nederlandse bedrijven ook het nodige kunnen opsteken van de Duitse bedrijven. ‘Kennis delen en verbinden, daar gaat het om.’

Groeikansen

Frans van der Brugh, branchemanager van de Koninklijke Metaalunie, is net met een aantal leden van Koninklijke Metaalunie en Dutch Precision Technology terug van een bezoek aan OstwestfalenLippe, de regio rond Bielefeld. Daar hebben ze een aantal machinebouwers bezocht, waaronder DMG Mori en Miele. Samen met de regionale Industrie- und Handelskammer is er een meet and match georganiseerd, tussen Nederlandse toeleveranciers en met Duitse maakbedrijven in deze regio.

Hoewel dit los staat van het business ontbijt op de Metav, gaat het er bij beide initiatieven om dat Nederland beter gebruik maakt van de kansen die vlakbij aan de andere kant van de grens liggen. ‘Als Nederland wil groeien, zal deze groei uit de export moeten komen. Nordrhein-Westfalen ligt vlakbij. Het is een toekomstbestendig gebied. En de uitbesteders zien er het belang van in om de banden met Nederland aan te halen. Met onze flexibiliteit kunnen we de Duitse uitbesteders ondersteunen. Hier kan een mooie samenwerking uit komen.’ Hij denkt dat het ontbijt, gekoppeld aan de machinebeurs Metav, een interessante combinatie is, met name ook omdat van Duitse zijde tevens het Autocluster en It’s OWL meedoen.

Hannover Messe

Als de bijeenkomst op de Metav een succes wordt, willen de partijen er een vervolg aangeven. Jan van Moorsel ziet dit als een hefboom naar toekomstige activiteiten. Zover is het nog niet, zegt Hans Seelen van de VDMA. ‘Eerst komt er nog de volgende kans, Nederland partnerland op de Hannover Messe. Daarna gaan we kijken of we dit in een structuur gieten en er regelmatig activiteiten georganiseerd worden.’

Klik HIER voor meer informatie over het business-ontbijt.