Minister Van der Hoeven van Economische Zaken heeft op 20 oktober in Kennispoort in Eindhoven het startschot gegeven voor Design Initiatief. Onder deze naam werken ontwerpers, kennisinstituten en bedrijven samen aan het creëren van nieuwe businesskansen voor het bedrijfsleven.
Het is voor Nederland uniek dat de top van de wetenschappelijke wereld, ontwerpers en het bedrijfsleven in een samenwerkingsverband binnen maatschappelijke thema’s zowel toekomststudies als concepten en eindproducten willen gaan ontwikkelen en realiseren. Design Initiatief wil nieuwe businesskansen creëren voor Nederlandse bedrijven. Centraal staat het ontwerpen van toekomstgerichte producten en diensten voor de klant van (over)morgen. De stichting start met vier hoofdthema’s: Future of Health Care, Mass Personalisation, Virtual Spaces en Base of the Pyramid. De thema’s zullen de komende jaren uitgebreid worden op basis van trendonderzoek en concrete vragen van deelnemende bedrijven.
Transsectorale samenwerking
‘Om echt grensverleggende concepten en producten te ontwikkelen, moeten we over branches en disciplines heen kijken en een transsectorale samenwerking op gang brengen. Juist dat gezamenlijke is cruciaal. Er is grote interesse van bedrijven uit verschillende sectoren om samen te werken aan nieuwe producten en diensten’, aldus René Hartman, marketingdirecteur van Design Initiatief. Design Initiatief ziet niet alleen kansen om nieuwe business te ontwikkelen, maar ook om de reputatie van Nederland als vooraanstaand land op het gebied van design en productontwikkeling te versterken.
Deelnemende partijen
Partijen als Syntens, Philips, Unilever, ABN AMRO, TU Delft, TU Eindhoven, TU Twente en Designlink, hebben zich verbonden aan het initiatief. Daarnaast steunt een groot aantal onderwijsinstellingen, designbureaus, grote en middelgrote bedrijven het initiatief. De verwachting is dat in 2009 vijftig bedrijven en kennisinstituten actief deelnemen en concrete samenwerkingen en toekomststudies ontwikkelen.