De Nederlandse industrie zal tot 2011 in het teken staan van ondernemen in een krimpende markt. Zo stelt ABN AMRO in haar rapport Visie op Industrie. Hoewel de markt zwaar weer kent en kostenreducties onvermijdelijk zijn, moet de lange termijn echter niet uit het oog verloren worden.
‘Kostenreductie zal voor veel bedrijven onvermijdelijk zijn, maar verlies de lange termijn doelstelling niet uit het oog’, adviseert David Kemps, Sector Banker Industrie, in het rapport. ABN AMRO is van mening dat het belangrijk is om te blijven investeren in innovatie en R&D om ook in de toekomst (internationaal) te kunnen blijven concurreren. Samenwerking tussen de industrie en kennis- en onderzoeksinstituten is hierbij van groot belang. Nederland moet een kenniseconomie blijven om ook in de toekomst te concurreren tegen (reeds) opkomende landen.
Buitenlandse relaties
Jan Kamminga van FME-CWM illustreert het gevaar van een veel geziene korte termijn oplossing: ‘Handelsmissies lopen terug want een business ticket is prijzig. Maar als je buitenlandse relaties je een paar jaar niet meer gezien hebben, dan droogt de vriendschap en de relatie snel op.’