Steeds meer grote bedrijven hakken met de botte bijl in op hun leveranciers. In de huidige recessie grijpen veel organisaties terug naar dit al veel vaker vertoonde kunstje. Eerdere recessies hebben echter geleerd dat dit meestal weinig oplevert. Daarom schreef Gerco Rietveld het boek ‘Inkoop, een nieuw paradigma’.
Het zijn andere strategische scenario’s die organisaties toekomstbestendiger maken. Denk onder meer aan het beheersen van de sterk toegenomen risico’s in de toeleverketens, het genereren van cash en het hanteren van een end-to-end ketenperspectief. Het boek ‘Inkoop, een nieuw paradigma‘ gaat in op de businessgedreven inkoop als nieuwe generatie ter vervanging van de huidige, klassieke inkooppraktijk. Pleidooien hiertoe bestaan al lang, maar de weg ernaartoe is niet eerder beschreven.
Volwaardige partner in business
Gerco Rietveld wil met zijn boek de inkoop uit zijn functionele isolement halen en tot een volwaardige partner in business laten uitgroeien. Organisaties moeten volgens Rietveld (kern)leveranciers integreren in de businessstrategie. De besturing van een organisatie – publiek of privaat – kan niet beperkt blijven tot de prestaties van de eigen organisatie. De prestaties van de toeleverketens maken daar een onlosmakelijk deel van uit.
Inkoop, een nieuw paradigma, door Gerco J. Rietveld. ISBN: 9789012581240.