Column week 32-2009 Volgend jaar dieptepunt crisis. Deze kop kwam ik vorige week tegen. Nou, maak de borst maar nat, heren ondernemers. Als deze voorspelling werkelijkheid gaat worden, zullen veel, heel veel bedrijven het loodje gaan leggen. Binnen de mkb maakindustrie zijn er nu talrijke bedrijven die het hoofd nog redelijk tot goed boven het […]
Column week 32-2009
Volgend jaar dieptepunt crisis. Deze kop kwam ik vorige week tegen. Nou, maak de borst maar nat, heren ondernemers. Als deze voorspelling werkelijkheid gaat worden, zullen veel, heel veel bedrijven het loodje gaan leggen. Binnen de mkb maakindustrie zijn er nu talrijke bedrijven die het hoofd nog redelijk tot goed boven het water kunnen houden, maar als deze voorspelling doorzet tot volgend jaar waarin ook nog het dieptepunt zou moeten worden bereikt, gaan vele ondernemingen het financieel verliezen.
Maar ik ben geen doemdenker, dus bovenstaande zal ik proberen te weerleggen. Allereerst zal dit niet voor alle marktsectoren gaan gelden. Dat is klip en klaar. Bovendien geven bepaalde segmenten binnen de industrie recent aan dat de productie weer begint te lopen. Zoals in de automotive, dit meldden we vorige week, waar de autofabrikanten in Europa en de V.S die behoorlijk positiever zijn gestemd. En als de hieraan aanpalende toeleverende industrieën weer op mee kunnen liften, heeft dit segment in mijn visie het ergste zeker achter de rug.
Ook de NEVI Purchasing Managers’ Index (PMI) – een indicator van de bedrijfsomstandigheden in de Nederlandse productiesector – steeg in juli van 44,4 naar 46,6. Saillant detail is dat het aantal ontvangen nieuwe orders in juli behoorlijk is gestegen als gevolg van de toegenomen vraag uit zowel binnen- als buitenland. Deze toename lag bovendien boven het onderzoeksgemiddelde van het PMI-rapport (zie pagina 16). En dit is natuurlijk een mooi gegeven, de index kruipt weer richting de 50. Na de vakantieperiode zal dit getal ongetwijfeld worden doorbroken om weer boven de 50, hetgeen groei betekent, uit te komen.
Dus, heren ondernemers in de Nederlandse maakindustrie, niet doemdenken. Laat dit maar aan anderen over.
Rolf Elling, hoofdredacteur Vraag en Aanbod
Reageren: email rolfelling@vraagenaanbod.nl