Ook Nederland beschikt over meer dan 150 verborgen wereldmarktleiders, ook wel Hidden champions genoemd. Dat onthulde de gerenommeerde hidden-champion-onderzoeker Hermann Simon afgelopen dinsdag op uitnodiging van de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) in Den Haag. Hij bood tevens het eerste Nederlandse exemplaar van zijn boek ‘Hidden champions van de 21e eeuw’ aan de Duitse ambassadeur Thomas Läufer.
Bedrijven als Driessen, Fugro en Smartrac, VanOord en Vanderlande zijn allemaal Europese- en wereldmarktleiders en komen uit Nederland. En toch kent bijna niemand ze. Hidden champions, zoals deze verborgen reuzen genoemd worden, zijn in de afgelopen jaren duidelijk sterker gegroeid dan grote concerns. Wereldwijd hebben zij één miljoen nieuwe arbeidsplaatsen gecreëerd en hebben per medewerker zes keer meer patenten dan bekende multinationals.
Samen met de TSM Business School uit Enschede heeft schrijver Hermann Simon in de afgelopen maanden voor het eerst de Nederlandse hidden champions onderzocht. ‘Daarbij werd duidelijk dat Nederland naast Duitsland en Scandinavië, gemeten naar het inwonersaantal, de ruggengraat van de Europese middenstand vormt’, aldus Simon. 80 procent van alle wereldwijde hidden champions komen uit deze landen. Simon presenteerde de nieuwe resultaten in zijn boek met de titel ‘Hidden Champions van de 21e eeuw’ op dinsdag 24 november in de residentie van de Duitse ambassadeur in Den Haag.
Het eerste Nederlandse exemplaar was voor de Duitse ambassadeur Thomas Läufer. Hij haalde de presentatie van het boek naar zijn ambassade in Denk Haag om de Duits-Nederlandse economische betrekkingen te promoten.
Auteur Hermann Simon is blij met de grote aandacht voor zijn boek hier in Nederland. Wereldwijd verkocht hij al meer dan 700.000 exemplaren van zijn bestseller. ‘Het boek is voor iedereen bedoeld, zowel voor ondernemers als ‘de gewone man’. Iedereen vindt het leuk om te lezen over hidden champions, zeker als die uit je eigen stad of dorp komen.’
De verborgen wereldmarktleiders blijken allemaal dezelfde geheimen te hebben. Sabine Herold is directeur van het Duitse DELO Industrie Klebstoffe, een wereldwijde marktlijder op het gebied van licht uithardende lijmstoffen. Herold ging tijdens de boekpresentatie in discussie met de aanwezige ondernemers en onthulde haar geheimen. ‘Mijn organisatie kenmerkt zich, net als de bedrijven van andere hidden champions, door de korte lijnen, een goed opgeleid team, ruimte voor eigen initiatief, onafhankelijkheid van banken en opereren in een branche met weinig concurrenten.