Uit onderzoek blijkt dat een groot aantal ondernemers de komende jaren op zoek gaat naar een geschikte bedrijfsopvolger. Het aantal potentiële opvolgers is echter schaars. Wat moet een ondernemer doen om van zijn onderneming het ideale over te nemen bedrijf te maken?
‘Al in vroegtijdig stadium zijn bedrijfswaarde verhogen’, zeggen Rob van Boxtel en Wim Lukaart, respectievelijk manager en directeur van de afdeling corporate finance van accon avm adviseurs en accountants. ‘Een groot aantal ondernemers is al begonnen of gaat de komende jaren op zoek naar een geschikte opvolger’, begint van Boxtel. ‘Door dat toenemende aantal bedrijven dat te koop is en komt, heeft het beperktere aantal kopers het voor het kiezen. Dus een goede opvolger is niet zomaar gevonden. Wie zijn bedrijf niet al vroegtijdig inricht op een toekomstige overname, kan een soepel en naar wens verlopende overdracht wel vergeten. Wat ik dus zeg tegen ondernemers: zorg ervoor dat uw onderneming het ‘gouden ei’ is voor een potentiële koper.’
Toekomstig succes
Wat heeft een gouden ei dat een andere onderneming niet heeft? ‘Zo’n onderneming is duidelijk commercieel geprofileerd, gevestigd op de juiste locatie, voorzien van de kloppende uitstraling, onafhankelijk, goed renderend over een langere periode en transparant voor de potentiële koper’, aldus Van Boxtel. ‘Alles bij elkaar vormt dat de bedrijfswaarde. Des te beter de kansen voor toekomstige cashflow en groeimogelijkheden, des te hoger de bedrijfswaarde die zal worden getaxeerd.’ Lukaart vult aan: ‘De verkoper moet ervoor zorgen dat hij als persoon gemakkelijk kan worden gemist.’
Tips
– Prijs uw producten en/of diensten optimaal;
– Bepaal tot welke categorie uw potentiële koper zal behoren en richt daar uw acties op in;
– Presenteer uw onderneming optimaal;
– Vervang producten met een lage marge door producten met een hoge marge;
– Bezuinig goed om cashflow te stimuleren, maar veroorzaak geen achterstallig onderhoud;
– Maak uw balans lichter (haal het onroerend goed uit uw bedrijf, los rekeningcourantposities af, verkoop voor een koper oninteressante kleine belangen);
– Maak uzelf overbodig (zorg voor een goed managementteam en introduceer dat tijdig bij al uw relaties, investeer in een relatiebeheersysteem, creëer overlegstructuren en managementinformatiesystemen);
– Wees niet afhankelijk van één potentiële koper! Met de rug tegen de muur is het moeilijk zakendoen.