Column week 23 – Charisma en omzet

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Of het nu op een Amsterdams terras is, in een kroeg, bij een evenement of in een winkel, ik vind het altijd heerlijk om naar andere mensen te kijken. Op de een of andere manier probeer ik er ook altijd een ‘verhaal’ bij te plaatsen, of een functie. Dat zal negen van de tien keer […]

Of het nu op een Amsterdams terras is, in een kroeg, bij een evenement of in een winkel, ik vind het altijd heerlijk om naar andere mensen te kijken. Op de een of andere manier probeer ik er ook altijd een ‘verhaal’ bij te plaatsen, of een functie. Dat zal negen van de tien keer wel fout zijn – kan ook best altijd fout zijn natuurlijk – maar toch, het is gewoon leuk. Waar ik dan vooral op let, is hoe de mensen eruit zien. En dan niet de kleding die ze dragen, dit is maar bijzaak, maar hoe het staat met hun uitstraling of ook wel charisma genoemd. Met andere woorden, hebben ze een charismatische ‘blik’ en hoe sterk is die.

In economisch mindere tijden zie je overigens dat ‘het volk’ meer behoefte heeft aan inspiratie en charisma. Een mooi voorbeeld is Barack Obama. In ons eigen land was dit onder andere Pim Fortuyn. Maar dit even terzijde.

Charisma is een sterke persoonlijke aantrekkingskracht die iemand uitoefent op andere mensen. Charismatische persoonlijkheden kunnen volksmassa’s in beweging brengen, ten goede of ten kwade. Dit noemen we charismatisch gezag.

Hoe kom je nu aan charisma? Het blijkt dat charisma tot op zekere hoogte is aangeboren. Aan de andere kant kan het daarnaast ook sterk worden ontwikkeld. Enkele kenmerken van charismatische personen zijn dat ze graag en gemakkelijk op de voorgrond staan, ze stralen van het zelfvertrouwen, weten hun publiek te boeien en hebben een positieve uitstraling.

Het ligt natuurlijk ook aan de persoonlijke voorkeuren of je iemand charismatisch vindt of niet. Het kan ook in je voordeel werken. Bij bedrijven die veel zakendoen met andere partijen, zal een charismatische directeur-eigenaar het beter doen dan iemand die nauwelijks opvalt en dus weinig uitstraalt. En hier is aan te werken, zo meldde ik al.

Heren en dames ondernemers, kijk maar eens in de spiegel en oordeel over uzelf. Bent u niet tevreden of heeft u signalen uit uw omgeving dat het juist wel goed zit. In elk geval loont het de moeite om daar eens een keer naar te kijken en op te letten. Pas wel op dat het charisma niet overslaat naar arrogantie, want dat gaat natuurlijk niet werken.

Succes.

Rolf Elling, hoofdredacteur 

Reageren? E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl.