Column week 22: Hoge toppen, diepe dalen Niet wetende hoe u tegen de komende tijd aankijkt, maar als het aan mij zou liggen, is dit positief. Binnen de Nederlandse maakindustrie zijn we behoorlijk afhankelijk van onze grote buur, Duitsland. Kijkend naar de cijfers, gaat het Duitsland weer voor de wind. Niet binnen alle segmenten, maar […]
Column week 22: Hoge toppen, diepe dalen
Niet wetende hoe u tegen de komende tijd aankijkt, maar als het aan mij zou liggen, is dit positief. Binnen de Nederlandse maakindustrie zijn we behoorlijk afhankelijk van onze grote buur, Duitsland. Kijkend naar de cijfers, gaat het Duitsland weer voor de wind. Niet binnen alle segmenten, maar er ligt veel potentieel. In het thema ‘Zakendoen in Duitsland’ treft u veel ‘goed economisch nieuws’ aan. Deze positieve marktcijfers (groei voor 2010 en 2011) komen van diverse instanties die hierin zijn gespecialiseerd. Ook de Oeso is buitengewoon positief gestemd. Recent zijn de economische cijfers naar boven bijgesteld. Maar we vergeten snel. In 1992-1993 en 2001-2003 hadden we te maken met een diepe crisis. De getoonde cijfers tijdens de Duitslanddag op Papendal, een bijeenkomst georganiseerd door ING en DNHK (Nederlands-Duitse Handelskamer), gaven voor beide perioden diepere dalingen aan dan de financiële crisis van de afgelopen anderhalf, twee jaar.
Dus als het dal nu niet zo diep is als toen, klim je er met zijn allen ook weer makkelijker en sneller uit. Dat er nog valkuilen zijn, blijft een feit. Denk aan de zwakke euro (alhoewel deze ook zijn positieve effecten teweegbrengt), denk aan de financiële positie van Griekenland en enkele andere Europese lidstaten. Maar vergeet ook niet de financiële positie van de financiële instellingen, waaronder de bankwereld. Ze blijven uitermate voorzichtig in het verstrekken van leningen, financiële kredieten en het verzekeren van projecten.
Dat de overheid hiertegen moet optreden, staat voor mij buiten kijf. Want ook al doen we met zijn allen nog zo ons best, financiele ondersteuning is in vrijwel bijna alle gevallen simpelweg noodzakelijk.
Rolf Elling, hoofdredacteur
Reageren? E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl.