Column: Keuze genoeg

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

In november 2009 meldden we in deze uitgave al dat de twee belangrijkste Europese landen Frankrijk en Duitsland officieel uit de recessie waren. In welke mate was echter niet bekend. Het herstel was wel aan te tonen, maar bleek nog broos. Ook in lang niet alle marktsegmenten was en is er groei. De meest recente […]

In november 2009 meldden we in deze uitgave al dat de twee belangrijkste Europese landen Frankrijk en Duitsland officieel uit de recessie waren. In welke mate was echter niet bekend. Het herstel was wel aan te tonen, maar bleek nog broos. Ook in lang niet alle marktsegmenten was en is er groei. De meest recente cijfers van het DINK, oftewel de Deutscher Industrie- und Handelskammertag, geven alle reden tot tevredenheid. Op de voorpagina en deze pagina leest u hierover. Opmerkelijk is dat de Duitse import met circa 8 procent zal groeien. Hiermee wordt bijna het niveau van voor de crisis bereikt. En dat mogen we best wel verrassend noemen.

Kijkend naar de mkb-metaalbedrijven in ons eigen land. Zij exporteren het meest naar onze direct omliggende landen. 75 procent naar Duitsland, 62 procent naar België, 28 procent naar Frankrijk en 26 procent naar het Verenigd Koninkrijk. De helft van de totale export van het mkb-metaal gaat naar Duitsland (28 procent) en België (22 procent). Maar liefst 83 procent van de export van de metaalbedrijven blijft binnen Europa. De totale omzet van het mkb-metaal bedraagt 23,5 miljard euro, 12,7 procent (bijna 3 miljard euro) daarvan is afkomstig uit export.

Groeiende kansen dus, vooral bij onze oosterburen. Als u met uw bedrijfsactiviteiten al met de gedachte speelde om toe te treden op de Duitse markt, dan is het nu de tijd om door te pakken. Zakelijk gezien liggen er boeiende kansen. Vele collega-ondernemingen gingen u al voor. En als u niet weet waar u moet beginnen, hierbij enkele instanties die u graag verder willen helpen. We noemen er ‘een paar’. De Koninklijke Metaalunie (met Gateway to Germany), de FME (Nevat), de Nederlands-Duitse Handelskamer, Agenschap NL (onderdeel van het ministerie van Economische Zaken en samenvoeging van de Economische Voorlichtingsdienst, het Octrooicentrum en SenterNovem), Syntens, ExportImpulse, MKB-Nederland met het speciale programma ‘Startwijs in Duitsland en Frankrijk’. Voldoende? Lijkt me wel. Aan u de keuze.

Rolf Elling, hoofdredacteur

Reageren? E-mail: rolfelling@vraagenaanbod.nl